Kohtaatko haastavaa käytöstä työssäsi?

29.03.2023

Uutisen kuva

Yli puolet kasvatuksen ja koulutuksen henkilöstöstä on kokenut väkivalta- tai uhkatilanteita asiakkaan taholta vuonna 2022, kertovat Kunta10-kyselyn tulokset. Tilanteet ovat voineet olla joko oppilaiden tai heidän vanhempiensa suunnasta kohdistuvaa uhkaa.  

– Mapa on tarkoitettu asiakkaiden kohtaamistilanteisiin.  Koulutukset ovat olleet hyvin pidettyjä, mutta Mapa-taitoja tarvitaan Kaskossa kattavammin, kuten Kunta10-tuloksistakin voimme päätellä, kertoo työsuojeluasiantuntija Marja Paukkonen johtamisen kehittämisen palveluista ja jatkaa:

– Mapa-koulutukset yhdistettynä Hetipurkuun on jo hyvä yhdistelmä työyhteisöjen varautuessa haastavien tilanteisiin.

– Olemme juuri kouluttamassa lisää Mapa-kouluttajia perusopetukseen, ja näin koulutuksiin pääsee syksyllä osallistumaan entistä useampi työntekijä, iloitsee Paukkonen. 

Mapa-kouluttaja Pia Paakkari ja Johanna Helenius sekä työsuojeluasiantuntija Marja Paukkonen. 

Mikä Mapa on? 

Mapa tulee sanoista Management of Actual or Potential Aggression eli haasteellisen käytöksen ennaltaehkäisy ja hallinta. Menetelmän ydinajatus on se, että tilanteet saadaan hallintaan ennen kuin ne ovat haasteellisia. Mapassa on vahva struktuuri ja runko. 

Helsingin kaupungilla on omia Mapa-kouluttajia, jotka päivittävät osaamistaan säännöllisesti. Mapaa kehitetään ja uusia malleja tulee käyttöön tutkimusten perusteella. Jos olet käynyt Mapan joitain vuosia sitten, voit osallistua kertauskurssille ja päivittää osaamisesi sekä uusimmat tiedot aiheesta. 

Mapa-koulutuksia järjestetään myös varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle.  

Haastavan käyttäytymisen ennakointia ja hallintaa

Mapa-menetelmällä ennaltaehkäiset haastavia tilanteita ja tuet oppilaan myönteistä käytöstä. Mapan käyttö vähentää haastavaa käyttäytymistä jo itsessään. Mikäli niitä kuitenkin syntyy, saat keinoja, miten ohjata ja rajoittaa oppijaa turvallisesti. 

– Fyysinen rajoittaminen on aina viimeinen keino. Tavoite on, että sitä ei tarvitse käyttää, vaan tilanteet pystyttäisiin ennakoimaan siten, että tilanne ei kriisiydy. Omalla käytöksellämme ja toiminnallamme pystymme vaikuttamaan oleellisesti oppilaan käyttäytymiseen.

– Mapan menetelmin voimme toimia vuorovaikutustilanteissa ennakoivasti siten, että uhkaavia tilanteita ei pääsisi edes syntymään, muistuttaa virka-apulaisrehtori ja Mapa-kouluttaja Pia Paakkari Sophie Mannerheimin koulusta. 

Kenelle Mapa-koulutus on tarkoitettu? 

Mapa-koulutus on tärkeää erityisesti niille, jotka kohtaavat työssään haastavaa käyttäytymistä. Koulutukseen kannattaa osallistua yhdessä työparin kanssa, sillä Mapa on ryhmämenetelmä. Arjen kohtaamisia on helpompi toteuttaa, kun koko tiimi pystyy toimimaan yhdessä samojen periaatteiden mukaan.  

– Mapasta on paljon hyötyä myös ihan tavallisissa luokissa, Paakkari kertoo.  

Koulutuksessa

  • perehdytään haasteellisen käyttäytymisen ennakoinnin menetelmiin
  • tehdään riskiarvioita 
  • opitaan puhumalla rauhoittamisen menetelmiä  
  • opitaan tunnistamaan väkivaltatilanteiden mahdollisuus  
  • harjoitellaan fyysisen ohjaamisen ja rajoittamisen perustaitoja  
  • perehdytään kriisin jälkeiseen toimintaan.  

   

Kuvateksti: Mapa-koulutukseen kuuluu työkirja, joka täytetään itse. Noora Junttila ja Saara Turunen tutustuvat työkirjaan. 

“On ehdottoman tärkeää, että pääsimme koulutukseen työparin kanssa” 

Mapa-koulutuksia järjestetään kasvatuksen ja koulutuksen työntekijöille säännöllisesti. Kouluttajia on aina kaksi ja osallistujia on maksimissaan 24. Perukoulutus kestää kaksi päivää. Perusopetukselle suunnatuissa Mapa-koulutuksissa on lisäksi lisäpäivä, jossa keskitytään erityisesti kouluympäristöön. 

Ekaluokan opettajat Saara Turunen ja Noora Junttila Snellmannin ala-asteelta osallistuivat Mapa-koulutuksen viimeiseen päivään helmikuussa. 

– Tulimme koulutukseen, koska sitä suosittelivat kollegat, jotka olivat aikaisemmin käyneet tämän. Olemme sopineet, että keskustelemme Mapasta ja he pääsevät samalla kertaamaan osaamistaan. 

– Koulutus on antanut luottamusta omaan osaamiseen. On voinut todeta, että olen toiminut ihan oikein monessa tilanteessa ja nyt on saanut siihen varmistuksen. 

– On ehdottoman tärkeää, että pääsimme koulutukseen työparin kanssa. Toimimme ensimmäisen luokan samanaikaisopettajina. Voimme hyödyntää samoja menetelmiä ja vaativammat tilanteet tulevat aina nopeasti. Silloin on hyvä, että kollegalla on samat toimintatavat eikä toista tarvitse alkaa ohjeemaan kesken tilanteen.

Hetipurku-menetelmä täydentää hyvin Mapaa. Hetipurussa käydään läpi, miltä henkilöstöstä tuntuu, ja puretaan haastavan tilanteen tunnekuormaa heti työpaikalla, ettei se jää vaivaamaan. Ota selvää, kuka on oman työyhteisösi Hetipurkaja.  

Mapa-perusteet koulutuksia järjestetään säännöllisesti ja kurssit löytyvät Onni-koulutuskalenterista hakusanalla Mapa.