Mistä sinut löytää vapaa-ajalla, Ville Raatikainen?

28.05.2025

Uutisen kuva

Kuva: Tuomas Hakkarainen

Ville Raatikaisella on takanaan noin sata päivää Helsingin perusopetusjohtajana. Kysyimme, mitä hän tuumii nyt, kun työ Suomen suurimman peruskoulutusta tarjoavan organisaation johtajana on tullut tutuksi.

Kuka olet ja mitä teet työksesi?

Olen Ville Raatikainen ja toimin perusopetusjohtajana. Johdan siis suomenkielisiä peruskouluja. Palvelukokonaisuuden vastuulla on myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminta. Meillä on 86 peruskoulua, joissa opiskelee 44 000 lasta ja nuorta. Henkilökuntaa perusopetuksessa on 5 300 ja kokonaisbudjetti on noin 481 miljoonaa euroa. Työstäni tekee tärkeän se, että kasvatamme ja koulutamme tulevaisuuden helsinkiläisiä.

Miten työsi poikkeaa aikaisemmasta työstäsi?

Työskentelin aiemmin lähes 10 vuotta Tampereella perusopetuksen opetusjohtajana ja sitä ennen rehtorina. Nykyinen tehtävä on palvelukokonaisuuden johtajan paikka, joka on kooltaan ja laajuudeltaan noin 2–2,5-kertainen aiempaan verrattuna.

Toiminta on molemmissa kaupungeissa pääasiassa yhtä monipuolista, mutta tietynlainen kansallinen näkökulma on selkeästi isompi osa työtäni täällä. Aiemmassa työssäni olen kuitenkin päässyt tekemään laajasti monenlaista perusopetuksen parissa. Minua voisikin kutsua eräänlaiseksi perusopetuksen sekatyömieheksi. Minulla on työkokemusta myös luokanopettajana ennen rehtoriksi siirtymistä.

Mitä olet pitänyt kuluneista kuukausista?

Kaiken kaikkiaan minulla on positiiviset tunnelmat työskentelystä Helsingin kaupungilla. Vauhtia on kyllä riittänyt, mutta työ on ollut erittäin innostavaa.

On ollut ilo saada tehdä yhteistyötä uusien osaavien ammattilaisten kanssa itselleni uudessa ympäristössä. Työ on ollut juuri sellaista kuin odotinkin, ja positiivisesti sanottuna ei ole ollut suuria yllätyksiä.

Mitä koet henkilöstöjohtamisessa tärkeäksi?

Henkilöstöjohtamisessa on tärkeää luottamukseen ja avoimuuteen perustuva vuorovaikutus kaikilla tasoilla. Tämän lisäksi kaikille pitää olla selvää, mitä tavoitellaan ja miten oma työ tukee tavoitteen saavuttamista. Ylipäätään kaikkien on tärkeää miettiä tai tiedostaa perusopetuksessa toimiessaan, miten oma työ ja tekeminen tukee sitä kaikkein tärkeintä eli lasten sekä nuorten kasvamista ja oppimista.

Mikä kehittämiskohde on työpöydälläsi nyt?

Oppimisen tuki uudistuu 1. elokuuta, ja se teettää meillä vielä paljon työtä. Hyvä yhteistyö kaikilla organisaation tasoilla mahdollistaa onnistuneet tulokset. Lisäksi meillä on tehty vuoden alusta perusopetuksen organisaation muutos, jota toteutamme edelleen käytäntöön.

Mitä toivoisit helpottamaan työtäsi?

Työtä tukevat digitalisaation toimivat ratkaisut kelpaavat aina. Seuraavaksi aionkin opetella, millainen Wilma/Primus-kokonaisuus meillä on ja miten sitä voisi kehittää tiedolla johtamisen tueksi.

Kerro joku hauska juttu työuraltasi.

Aikanaan kun toimin rehtorina, japanilaiset vieraat eivät meinanneet uskoa, että olen koulun rehtori. Olin heidän mielestään liian nuoren näköinen ollakseni minkään koulun rehtori.

Mitä työkaverisi eivät tiedä sinusta?

Olen toiminut entisen Geodeettisen laitoksen painovoiman tihennysmittausretkikunnan kirjurina ja kuljettajana yhtenä kesänä.

Mikä kirja sinulla on yöpöydälläsi?

Siellä saattaa olla useampikin kirja, mutta ainakin Adam Grantin Hidden Potential.

Lukuvuosi päättyy kouluissa pian. Miten se näkyy työssäsi?

Oppilaat ja opettajat pääsevät ansaitulle kesälomalle, mutta me muut jatkamme tulevan lukuvuoden valmistelua vielä pitkälle kesään. Lukuvuoden päättyminen hieman rauhoittaa työtämme.

Mistä sinut löytää vapaa-ajalla?

Jalkapallokentän laidalta, kesämökiltä tai tenniskentältä.