I Nordsjö lågstadieskola tvättar eleverna cyklar på lektionstid

16.11.2023

Uutisen kuva

Nav, gaffel, styrstång, vevarm. 

Läraren Andreas Laurent står och pekar på olika delar på sin cykel och ber femteklassarna som samlats runt honom att namnge dem. 

”Och vad heter den här delen då, som jag kan spela lite på?” 

Eleverna kommer fram till att strängarna Andreas knäpper på kallas ekrar.  

Efter att eleverna repeterat vad cykelns olika delar heter är det dags för en kort genomgång av hur man tvättar en cykel. 

”Den ska tvättas uppifrån och ner, så att all smuts rinner neråt”, konstaterar Julia Engel.  

Andreas Laurent plockar fram vatten, trasor och diskmedel och så sätter eleverna igång. 

Vardagsmotion och cykelutflykter

Andreas Laurent säger att målet med cykelverkstäderna är att sänka tröskeln för eleverna att använda cykel. 

"Först och främst handlar det om att få eleverna att cykla mer, det är bra för både hälsan och inlärningen. Men verkstäderna är också ett sätt att arbeta mot slit-och-släng-kultur. Jag vill få eleverna att värdesätta sin egendom och att förstå att man måste sköta om sin utrustning för att den ska hålla".


Raoul Silander och Joona Engberg hjälps åt att tvätta Joonas cykel.

I Nordsjö lågstadieskola åker klasserna i mån av möjlighet på cykelutflykter. Cykelverkstäderna är även ett sätt att kartlägga vilka barn som har cyklar och vilka som behöver låna cykel. 
 
”Skolan har införskaffat några lånecyklar så att alla barn ska kunna delta. Vi anpassar utflykterna efter eleverna, ibland blir det en kortare utflykt och ibland en längre.” 

Under cykelutflykterna är det möjligt att baka in undervisning i många olika ämnen. Under en utflykt spelade eleverna frisbee och betraktade Nordsjö hamn från Nordsjötoppen. Under en annan utflykt avhandlades ämnen som, historia och omgivningslära vid Svarta backen i Nordsjö.

”Eleverna hade möjlighet att delta i en kortare version av utflykten, men de som ville vara med ända till slutet cyklade totalt över 40 kilometer under dagen.”

Kontrollera mindre fel

På Nordsjö lågstadieskolas bakgård har eleverna i dagens cykelverkstad tvättat klart cyklarna. Det innebär att det är dags att pumpa däcken och reparera mindre fel. 

Andreas Laurent tar fram ett buntband och fäster en spretande bromskabel vid en elevs cykelram. 

”Ni kommer kanske ihåg att vi pratat om att man inte ska ha lösa delar på cykeln som kan fastna när man cyklar”, säger han 

Att kontrollera att cyklarna är hela är en viktig del av verkstäderna, berättar Andreas Laurent. Om en elev upptäcker att något exempelvis sitter löst försöker han antingen reparera skadan tillsammans med eleven, eller så uppmanar han eleven att föra cykeln till en verkstad. 

”I höstas upptäckte jag att en elev hade kommit till skolan med ett framhjul som var fäst på fel sätt. Det hade kunnat lossna”, säger han. 

Dagens cykelverkstad lider mot sitt slut. Vad har eleverna då lärt sig under dagens lektion? Inte särskilt mycket, säger de flesta. De har nämligen redan under ett antal år tvättat och reparerat cyklar tillsammans med Andreas och börjar bli allt vanare att ta hand om sin cykel. 

”Nu kan jag ganska mycket, men under den första verkstaden lärde jag mig jättemycket. Jag brukar fråga min pappa eller Andreas om jag behöver hjälp med något”, berättar Emil Berg, samtidigt som han koncentrerat torkar bort smuts och olja från sin cykelkedja. 

Artikeln är en del av en helhet som presenterar åtgärder som Helsingfors vidtar för att bygga en god framtid för oss alla.
#utbildning2030 #helsingforslärsigkompetenserförframtiden