Alla kan delta i språkmedveten musikundervisning – Musiken kräver inget gemensamt språk

23.10.2025

Uutisen kuva

Bild: Axel Stjernstedt

De språkmedvetna musikstunderna började hösten 2024, och utvecklas hela tiden. Initiativtagarna och ledarna är Anna Moberg-Jokinen och Hannah Öster-Badawi.

– Vi märkte att musikstunderna hade minskat, och ville göra något åt den saken. Vi är tacksamma för att vår chef Jenni Tirronen också såg ett mervärde i musikstunderna, säger Moberg-Jokinen.

Moberg-Jokinen är föreståndare för daghemmen Axel, Alexia och Skatan, samt för Kronohagens förskola. Hon har också en musikalisk bakgrund från Sibelius-akademin via Öppna universitetet, och har jobbat med musik på Brages musikskola, Kyrkslätts musikinstitut, Grankulla musikinstitut och Arbis.

Vad går en språkmedveten musikstund ut på?

– Musikstunderna börjar alltid med en namnsång, där alla får introducera sig själva. På så sätt blir alla sedda, säger Moberg-Jokinen.

Under musikstunderna sjunger alla tillsammans olika sånger och ramsor som relaterar till något tema. Temat denna höst är havet, och då sjungs sånger som ”Historien om tre fiskar små”. Temat var inspirerat av Östersjödagen den 28.8.

– Tidigare har vi haft årstider som tema, första hösten var det höst, och på våren var det vår. Vi har funderat på framtida teman, som till exempel nonsenssånger, säger Moberg-Jokinen.

Under musikstunden diskuterar ledarna också ord som relaterar till ämnet och som förekommer i sångerna genom att visa upp bilder och mima rörelser med barnen. Flytvästar, roddbåtar och vågor hör till orden som diskuterades under havstemastunden. Det visuella stödet och stödtecknen har en central roll under musikstunderna.

På så sätt kopplas musikstunderna också till den pågående strategiperioden, där småbarnspedagogikens och förundervisningens mål är att förstärka barnets färdigheter inom språkinlärning och läsförmåga.

Att inkorporera musiken behöver inte vara svårt

Rytminstrument som rytmägg, maracas och guiro (ett träinstrument som ser ut som en groda) spelar också en viktig roll i musikstunderna.

– Rytminstrumenten har varit en succé på musikstunderna, och vi har märkt att instrument inte används så ofta på vissa verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken, säger Moberg-Jokinen.

När det är dags att sluta sjunger gruppen också en avslutningssång. Namnsången i början och avslutningssången på slutet signalerar tydligt åt barnen när musikstunden börjar och slutar.

– Barn uppskattar tydliga signaler, och också repetition. Ibland kan det kännas lite fånigt att köra samma musikstund flera gånger, men igenkänning är viktigt för barnen.

Ett mål med de språkmedvetna musikstunderna är att betona för personalen inom småbarnspedagogiken att det inte behöver vara särskilt svårt att inkorporera musiken i arbetet.

– Jag har ingen särskild bakgrund inom musik, men nog vilja och intresse, och det räcker, säger Öster-Badawi.

– Alla ska känna att de klarar av det, huvudpoängen är att man har roligt. Musiken kräver inget gemensamt språk, säger Moberg-Jokinen.