Rävkompisarna har börjat skolan – nytt material för nybörjarundervisningen
12.12.2024
![Uutisen kuva](https://www.kaskonuutiskirje.fi/media/s24-ketut_uutinen_900x600_4-1.png)
Illustration: Riku Ounaslehto
I Helsingfors stads skolor får första- och andraklassare numera lära sig hur vi skapar en hållbar framtid med hjälp av rävkompisarna, som de lärt känna redan på dagis. Att reflektera över hållbarhet gör det möjligt för barnen att växa upp till aktiva medborgare som har färdigheter att tillsammans arbeta för en bättre framtid.
Redan under flera års tid har de sympatiska rävarna, som Vandrande Räven, Kock-Räven och Uppfinnar-Räven, hjälpt barn på Helsingfors stads daghem att lära sig om en hållbar framtid. Nu fortsätter rävarna sitt arbete i stadens grundskolor.
Skolorna får ett omfattande materialpaket, Boken om rävarna, där barnen lär sig mer om en hållbar framtid med hjälp av berättelser, uppgifter och äventyr. Boken och berättelserna följer läsårets rytm från skolstarten till vårfesten. Boken har utarbetats i samarbete med barn från flera skolor i Helsingfors.
Mot hållbara rutiner
Rävarna uppmuntrar barn att fundera på egna rutiner och val. I boken har varje räv sin egen berättelse som anknyter till ett hållbarhetsfenomen. Till exempel lyssnar Konstnärliga Räven på Bussiga Biets bekymmer kring naturens mångfald. Uppfinnarräven funderar på röken från Resande Råttans moped, en berättelse som tangerar klimatförändringen.
Berättelserna och uppgifterna som anknyter till dem passar olika läroämnen och motsvarar läroplanens mål. Rävarna har inga färdiga svar. Barnen själva får fundera över och pröva på olika alternativa lösningar genom att hitta på, utforska och leka. Samtidigt funderar barnen på hur de kunde agera hållbart i sin egen vardag.
− Vi ville att berättelserna är roliga, mångsidiga, intressanta och aktuella. Det var också viktigt att de i stället för färdiga svar får en att utforska, tänka och agera, säger Jasmine Gustafsson, en av författarna till berättelserna och av skaparna av rävkaraktärerna.
Nya rävkompisar − och gamla bekanta
Gustafsson, som är lärare i lågstadieskolan Roihuvuoren ala-aste, berättar att de nuvarande eleverna på årskurserna ett och två redan har bekantat sig med rävkompisarna inom småbarnspedagogiken.
Rävgänget växte ändå med fyra medlemmar när det började skolan. Numera har gänget också sällskap av Tibetanska Räven, Cirkus-Räven, Sportiga Räven och Disco-Räven. De två sistnämnda skapades utgående från barnens egna idéer. I berättelserna förekommer även andra karaktärer, såsom Grå Måsen och Hemliga Strömmingen.
− Tibetanska Räven kom till av en slump när vi tittade på en lista över olika rävarter i världen. Berättelsen med Tibetanska Räven erbjöd ett utmärkt tillfälle att beskriva hur det är att börja skolan på ett främmande språk i ett främmande land, berättar Gustafsson.
Hoppfullhet och att skapa framtid
− Att rävarna börjar skolan är fint! Hållbar framtidsfostran har en enorm potential att påverka framtiden på ett synligt och verkligt sätt. Erfarenhet av att göra något konkret till förmån för en hållbar framtid gör det möjligt för barnen att växa upp och bli aktiva medborgare som har hoppfullhet, mod och färdigheter att tillsammans arbeta för en bättre framtid, fortsätter hon.
Boken om rävarna och hela modellen för hållbarhetshetsfostran bygger på hoppets pedagogik. Den påminner oss om att var och en av oss är med och skapar framtiden.
−Att stärka hoppfullheten är särskilt viktigt i denna tid då barnen och de unga är tvungna att bemöta många framtida hotbilder i sin vardag. Att växa upp med hållbart tänkande är inte bara framtida generationers skyldighet utan även rätt. Därför tycker jag att arbetet med fostran till en hållbar framtid är ytterst viktigt, sammanfattar Gustafsson.
Ylva Hellgren-Tibaldi, planerare vid svenska servicehelheten, är en av de som arbetat med Boken om rävarna på svenskt håll. Hon säger att arbetet med boken varit glädjande.
– Nu ser vi fram emot att materialet ska användas på olika sätt och hoppas att det kommer att inspirera våra elever till nyfikenhet och engagemang för att lära sig om hållbar utveckling.
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Uutta virtaa työhyvinvoinnista – näin me sen teemme / Nyvunnen energi genom arbetshälsa – så gör vi det
- Helsingin Educa-osaston teemana ovat tulevaisuuden taidot
- Opi ja kehity kevään henkilöstökoulutuksissa
- Ristiinopiskelu avaa uusia mahdollisuuksia oppijoille
- Tunnetko työkaverisi: Energinen retkeilijä
- Uusi opas maahan tulleille 15–18-vuotiaille oppivelvollisille / Guide for 15–18-year-old newcomers in Helsinki
- Koulujen konfliktitilanteita ratkaistaan uudella sovittelumallilla
- Arbis nya grundläggande utbildning för vuxna har fått en rivstart
- Toivon pedagogiikka vahvistaa hyvinvointia toisella asteella
- Kultus tarjoaa oppimisen elämyksiä eri puolilla Helsinkiä / Kultus erbjuder inlärningsupplevelser på olika håll i Helsingfors