Yhteistyötaidot, empatia, sinnikkyys – Helsinki tutkii, miten näitä taitoja opitaan kouluissa
20.11.2019

Kuva: Jefunne Gimpel
Helsingin kaupungin koulut osallistuvat OECD:n kansainväliseen tutkimukseen, jossa selvitetään oppilaiden sosiaalisia ja tunnetaitoja ja niiden merkitystä oppimisessa. Näitä taitoja ovat muun muassa yhteistyötaidot, empatia, luottamus, vastuullisuus ja sinnikkyys.
Tutkimukseen osallistuu noin 6 000 helsinkiläistä 10- ja 15-vuotiasta lasta ja nuorta, heidän vanhempansa ja opettajansa sekä koulun rehtori. Helsingin lisäksi tutkimuksessa on mukana yhdeksän muuta OECD-kaupunkia. Tutkimus tuo kansainvälisesti vertailukelpoista tietoa sosiaalisten ja tunnetaitojen kehitykseen liittyvistä tekijöistä, niiden merkityksestä oppimisesta sekä siitä, miten näitä taitoja voidaan oppia.
”Sosiaaliset ja tunnetaidot ovat keskeisiä tulevaisuuden yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittavia taitoja. Tässä tutkimuksessa saamme uutta tietoa siitä, mitkä olosuhteet ja käytänteet joko estävät tai edistävät näiden taitojen kehittymistä. Lisäksi saamme käytännön työvälineitä sosiaalisten ja tunnetaitojen rakentamiseen ja vahvistamiseen kouluissamme,” kertoo kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen.
”Toivomme, että mahdollisimman moni tutkimukseen kutsun saanut huoltaja osallistuu tutkimukseen, jotta saamme arvokasta tietoa opetuksen kehittämiseksi", jatkaa toimialajohtaja Pohjolainen.
Tutkimus toteutetaan marras-joulukuussa 2019. Otokseen valittujen oppilaiden huoltajat voivat vastata huoltajien kyselyyn 15.12. saakka Wilmassa saamillaan tunnuksilla. Tutkimuksen tulokset valmistuvat syksyllä 2020.
Lisätietoja OECD:n sivuilla: OECD Study on Social and Emotional Skills
Samarbetsfärdigheter, empati, uthållighet – Helsingfors undersöker inlärning av dessa färdigheter i skolor
Helsingfors stads skolor deltar i en internationell undersökning av elevernas sociala och emotionella färdigheter och deras betydelse för inlärningen. Till dessa färdigheter hör bland annat samarbetsfärdigheter, tillit, ansvarsfullhet, uthållighet och empati.
I undersökningen deltar cirka 6 000 barn och unga i åldern 10 respektive 15 år från Helsingfors, deras föräldrar och lärare samt respektive skolas rektor. Utöver Helsingfors omfattar undersökningen nio andra OECD-städer. Undersökningen ger internationellt jämförbar information om faktorer kring såväl utvecklingen av sociala och emotionella färdigheter, deras betydelse för inlärningen som hur man kan lära sig dessa färdigheter.
"Det är viktigt att ha goda sociala och emotionella färdigheter i framtidens samhälle och arbetsliv. Undersökningen ger oss ny information om vilka förhållanden och praxis som antingen hindrar eller främjar utvecklingen av dessa färdigheter. Dessutom får vi praktiska verktyg för uppbyggnad och stärkning av sociala och emotionella färdigheter i våra skolor", säger Liisa Pohjolainen, direktör för fostrans- och utbildningssektorn. "Vi hoppas att så många av de inbjudna vårdnadshavarna som möjligt deltar i undersökningen, så att vi får värdefull information för utveckling av undervisningen", fortsätter sektordirektör Pohjolainen.
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Tervetuloa viettämään kesää Helsingin leikkipuistoihin!
- Pyöräilykausi on täällä taas: Hyödynnä kaupunkipyöräetu ja polkupyöräetu
- Koillisen varhaiskasvatus järjestää ihastuttavia lukumessuja
- Stadin AO:lle OKKA-sertifikaatti: "Teemme sitoutuneesti työtä kestävän tulevaisuuden eteen"
- Henkilöstömme oma saari Iso Iiluoto houkuttelee virkistymään
- Tunnetko työkaverisi: Ultrajuokseva hyväntekijä
- Helsinginkadun filharmonikot 80 vuotta: Juhlakonsertti toukokuussa
- Se bilderna från Helsingfors första danstävlingar för svenskspråkiga lågstadieelever
- Pääkaupunkiseudun luontoretkikalenteri tarjoaa 140 maksutonta opastusta