”Vi ska se barns styrkor och inte vad de ännu inte kan"

27.10.2023

Uutisen kuva

Foto: Maija Astikainen

Positiv pedagogik bygger på att se och lyfta fram styrkor hos alla barn. Metoden fungerar lika bra hemma som på daghem.

”Det är viktigt att vi alla förstår hur stor betydelse positiva känslor, respons och uppmärksamhet har för barnets uppväxt och lärande. Vi vet alla hur bra det känns att få positiv respons, det får alla människor att växa”. 

Det säger Jenni Tirronen, chef för den svenskspråkiga småbarnspedagogiken i Helsingfors.  

I år har hon valt positiv pedagogik till ett av de utvecklingsområden den svenskspråkiga småbarnspedagogiken satsar på.

Tanken bakom positiv pedagogik är att bekräfta det goda hos ett barn eller en grupp, istället för att fokusera på utmaningar och oönskat beteende. 

”Vi ska se barns styrkor och inte vad de ännu inte kan. Den positiva pedagogiken lämpar sig i all verksamhet och metoden kan man också använda hemma med barn.” 

Foto: Tuomas Hakkarainen

Se det goda

Metoden som Helsingfors stads svenskspråkiga daghem använder sig av kallas för ”Se det goda”. ”Se det goda” har utvecklats av forskaren och författaren Kaisa Vuorinen, med pedagoger i åtanke. 

Under detta verksamhetsår kommer alla daghemsföreståndare och viceföreståndare att delta i workshoppar om metoden, under ledning av Kaisa Vuorinen.  

Viceförståndarna har fått i uppdrag att bli ambassadörer för "Se det goda”, vilket betyder att de ser till att den positiva pedagogiken omsätts i praktiken på daghemmen. 
 
”Dessutom har vi valt ut fem stycken pilotdaghem där hela personalen får gå en utbildning i positiv pedagogik”, säger Jenni Tirronen.

Läs hela atikeln på stadens hemsida