Värkkäämällä maailma haltuun! Ta kontroll över världen med maker-verksamhet!

17.09.2019

Uutisen kuva

Värkkäämisessä eli maker-kulttuurissa yhdistyvät käsillä tekeminen, innovointi ja teknologian hyödyntäminen. Oppilaat luovat, kokeilevat, keksivät, oppivat ja jakavat uutta. Värkkäämällä oppilaat voivat toteuttaa itseä kiinnostavia ja omannäköisiä projekteja, esimerkiksi suunnitella oman lautapelin, muotoilla pelilaudan ja tulostaa nappulat, nopat sekä muut välineet 3D-tulostimella. 

Helsingin koulujen kokemuksia värkkäämisestä esitellään uudessa Värkkäämällä maailma haltuun – iloa ja innovointia oppimiseen -käsikirjassa.

Maksuton käsikirja avaa maker-kulttuuria ja antaa ideoita värkkäysprojektien toteuttamiseen kouluissa. Siitä saa apua myös värkkäilytilojen yhteisölliseen suunnitteluun. Käsikirja on tuotettu Opetushallituksen rahoittamassa Värkkäämällä maailma haltuun -hankkeessa, jossa suunniteltiin ja toteutettiin värkkäilytilat kuuteen helsinkiläiseen peruskouluun ja harjoiteltiin maker-työtapoja yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa.

Lue koko uutinen  Värkkäämällä maailma haltuun

Inom maker-kulturen (”värkkääminen” på finska) kombineras hantverk, innovation och utnyttjandet av teknologi. Elever skapar, testar, uppfinner, lär sig och delar med sig. Genom maker-verksamhet kan elever genomföra projekt som intresserar dem och som låter dem uttrycka sig själva, t.ex. genom att designa ett eget bordsspel, designa brädan och printa ut spelfigurerna, tärningarna och övriga verktyg med en 3D-printer.

Erfarenheter av maker-kultur i Helsingfors skolor presenteras i den nya handboken ta kontroll över världen med maker-verksamhet - glädje och innovation i lärandet. Denna gratis handbok ger information om maker-kulturen och idéer om hur man kunde genomföra olika maker-projekt i skolor. Genom den får man också hjälp i planeringen av maker-utrymmen som stöder gemenskapsandan.

Läs mera Ta kontroll över världen med maker-verksamhet

Käsikirja on julkaistu myös englanniksiTinkering to take on the world handbook