Uusia työvälineitä ilmiöoppimisen tueksi – Nya verktyg som stöd för fenomenbaserad inlärning
11.03.2020

Kuva: Jefunne Gimpel
Vaikka peruskouluissa opiskellaan edelleen pääasiassa oppiaineittain, asioita ja ilmiötä tutkitaan ja tarkastellaan myös isompina, oppiainerajat ylittävinä kokonaisuuksina. Tätä kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa kutsutaan Helsingissä ilmiöoppimiseksi. Monitieteisyyden lisäksi ilmiöoppimisessa keskeistä on oppijalähtöisyys, tutkiva ote ja yhteisöllisyys. Ilmiöoppimisessa tutkitaan, syvennytään ja innostutaan yhdessä
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla on kehitetty työkaluja opettajille ilmiöprosessin suunnitteluun ja toteutukseen sekä oppimisen arviointiin. Esimerkiksi ilmiökortit auttavat suunnittelemaan ja toteuttamaan oppimiskokonaisuuden alusta loppuun. Kortit ohjaavat opettajaa ja oppijoita keskittymään prosessin kannalta keskeisiin asioihin.
”Korttien avulla ilmiöoppimisen prosessi etenee viidessä vaiheessa. Ensin valitaan opiskeltava ilmiö ja innostutaan siitä, sitten asetetaan tavoitteet oppimiselle, etsitään ja rakennetaan tietoa sekä lopuksi jaetaan ja tuodaan näkyväksi opittua. Lisäksi kortit auttavat suunnittelemaan, miten opitut asiat muuttuvat toiminnaksi, miten vahvistetaan oppijoiden osallisuutta ja miten oppimisprosessia voidaan monipuolistaa teknologian avulla”, pedagoginen asiantuntija Heidi Halkilahti kertoo.
Osa tuotetuista työkaluista on digitaalisia, ja niitä voi vapaasti muokata vastaamaan oppijoiden tarpeita ja erilaisia oppimistilanteita. ”Ilmiöoppiminen on jaettua asiantuntijuutta, tutkivaa otetta, oppijalähtöisyyttä ja monitieteisyyttä. Toivomme näiden työkalujen mahdollistavan innostavan ja yhteisöllisen prosessin, jossa oppijoilla on aikaa ihmetellä, tutkia, löytää, innostua ja hämmästyä”, summaa Heidi.
Ilmiöoppimisen työvälineet on kehitetty Ilmiöpohjaisen oppimisympäristön mallintaminen -hankkeessa, jota rahoitti Opetushallitus. Työvälineet ovat maksutta saatavilla verkkosivuilla helsinkioppii.fi, kohdassa ”Materiaalit”
Nya verktyg som stöd för fenomenbaserad inlärning
Även om man i grundskolorna fortsättningsvis huvudsakligen studerar läroämnesvis undersöker man också olika fenomen som större, tvärvetenskapliga helheter. Det här mer helhetsbetonade angreppssättet kallas i Helsingfors för helhetsbetonad inlärning – eller fenomenbaserad inlärning. Utöver tvärvetenskaplighet kännetecknas fenomenbaserad inlärning också av elevorientering, ett forskande grepp och gemenskapsbaserad inlärning. Fenomenbaserad inlärning innebär att man undersöker, fördjupar sig och inspireras tillsammans
Vid fostrans- och utbildningssektorn har man utvecklat nya verktyg som lärarna kan använda för att planera och förverkliga fenomenprocessen samt för att bedöma inlärningen. T.ex. de fenomenkort som har tagits fram hjälper lärarna att planera och förverkliga en inlärningshelhet från början till slut. Korten styr lärarna och eleverna att fokusera på sådant som ur processynvinkel är väsentligt.
”Med hjälp av korten indelas processen i fem skeden. Först väljs det fenomen som ska studeras och sedan inspireras man av det, därefter ställer man upp mål för inlärningen. Man söker och bygger upp information. Slutligen delar man med sig att det man lärt sig och synliggör det. Dessutom hjälper korten lärarna att planera hur det eleverna har lärt sig ska omvandlas till handling, hur elevernas delaktighet kan stärkas och hur lärprocessen kan göras mångsidigare med hjälp av teknik”, berättar pedagogiskt sakkunnig Heidi Halkilahti.
En del av verktygen är digitala och de kan fritt anpassas efter elevernas behov och för olika inlärningssituationer. ”Fenomenbaserad inlärning är utbyte av expertis, ett forskande grepp, elevorientering och tvärvetenskaplighet. Vi hoppas att de här verktygen möjliggör en inspirerande och gemenskapsbaserad process, där eleverna har tid att förundras, undersöka, upptäcka, bli intresserade och förvånas”, sammanfattar Heidi.
Verktygen för fenomenbaserad inlärning har utvecklats i projektet Ilmiöpohjaisen oppimisympäristön mallintaminen (Modellering av en fenomenbaserad lärmiljö), som Utbildningsstyrelsen har finansierat. Verktygen finns avgiftsfritt tillgängliga på webbsidorna helsinkioppii.fi/sv, under ”Material”.
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Uusi apulaispormestari esittäytyy: "Tässä kaupungissa jokainen lapsi on yhtä arvokas"
- Suomenlinnan päiväkoti viettää satavuotisjuhlaa
- Seniorit lukevat lapsille leikkipuistoissa: "On ihanaa, kun he kuuntelevat"
- Stadin AO saa pian uudet tilat: "Roihupellon moderni kampus tukee opiskelun ja työelämän murrosta"
- Tervetuloa perheet! -toiminta hurmasi maahan muuttaneet perheet
- Oppijoille uusi yhteydenottokanava opiskeluhuoltoon ja sote-palveluihin
- Kiusaamisen vastainen ohjelma valmistui päiväkoteihin
- Tunnetko työkaverisi: Kansainvälinen käsipalloilija
- Työväenopiston syksyn ilmoittautumiset alkavat 11.8.
- Arbis kursutbud lockar till att våga testa nytt
- Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -visio ohjannut työtämme nyt vuoden verran
- Mistä sinut löytää vapaa-ajalla, Ville Raatikainen?
- Helsinki vahvistaa onnistumisen kulttuuria ja hyvinvointia lukioissa
- Alla är välkomna till den svenskspråkiga lekparksverksamheten – oberoende av språk
- Oppimisen tuki uudistuu – näin kouluissamme valmistaudutaan muutoksiin
- Tunnetko työkaverisi: Musiikin monitaituri
- Varhaiskasvatuksen opettajien ulkomailta rekrytointi laajenee
- Arbis ger en svensk start för invandrade
- Filippiiniläiset lähihoitajaopiskelijat edistyvät vauhdilla Stadin AO:ssa
- Toimialajohtaja ja apulaispormestari videolla: "Hyvää ja rentouttavaa kesää!"