Tukioppilastoimintaa jo alakoulussa: Ketään ei jätetä yksin!

14.02.2024

Uutisen kuva

Kuva: Laura Oja

Kolmena välituntina viikossa tukioppilaiksi valitut 5.–6.-luokkalaiset oppilaat vetävät siniset liivit päällensä. Lahja, 12, Asta, 12, Olavi, 12, ja Leo, 12, ovat sitä mieltä, että liivi ei ole ehkä kaikkein trendikkäin asuste. Joskus se saattaakin sujahtaa puoliksi taskuun tai kietoutua hihaan.

Tärkeintä ei ole se, miten liivi on päällä, vaan se, että tukioppilaat tunnistetaan. Tukioppilastoiminnan ydintä on nuorten osallisuus, kouluhyvinvoinnin lisääminen ja kiusaamisen ennaltaehkäisy.

– Välituntivalvojana toimiva opettaja ei välttämättä näe kaikkea, mitä koulun pihalla tapahtuu. Me tukioppilaat pidämme silmämme auki ja käymme kertomassa aikuiselle, jos jossain on riitaa tai joku tarvitsee apua, Asta sanoo.

Tukioppilaat katsovat, ettei kukaan jäisi yksin.

– Jos huomaamme jonkun olevan yksin, käymme kysymässä, lähtisikö hän leikkiin mukaan. Joskus saa aluksi vähän houkutella, mutta yleensä vastaus on lopulta myönteinen, Olavi kuvailee.


Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio vetävät tukaritoimintaa. Tukioppilaat vasemmalta oikealle: Leo, Lahja, Asta ja Olavi.

Keppihevosen kyydissä

Maunulan ala-asteella on kokeiltu tukioppilastoimintaa puolentoista vuoden ajan. Toiminta on tuttua yläkouluista, joissa koulun vanhimmat toimivat tukioppilaina seitsemäsluokkalaisille.

Tyypillisesti yläasteella tukioppilaat voivat tutustuttaa oppilaita toisiinsa, esitellä koulua uusille oppilaille, pyytää yksinäisiä mukaan ja puuttua kiusaamiseen. Saman tyyppistä toiminta on myös ala-asteella, kertoo Maunulan ala-asteella tukioppilastoiminnasta vastaava luokanopettaja Monika Autio

– Koulussamme painotamme välituntiaktiviteetteja. Kolme kertaa viikossa tukioppilaat toimivat kiertävissä vuoroissa.

Tiistaisin on ”kepparivälitunti”. Silloin koulun kentälle kerääntyy keppihevosharrastajia. Monet ovat ottaneet kotoaan mukaan itse tuunaamansa keppihevosen, ja koululla on tarjolla myös lainahevosia.

– Tukioppilaat ovat mukana ja saattavat viritellä vaikkapa esteradan. Mukana on joka viikko vakiintunut porukka.

Leikitysvälitunnilla tukioppilaat leikittävät oppilaita heidän toiveidensa mukaan tai ehdottavat itse aktiviteetteja. Viikon suosituin tapahtuma on keskiviikon hiljainen välitunti. Silloin ruokatunnin jälkeen keskellä päivää saa pysyä sisällä ja pötkötellä jumppasalissa patjojen päällä.


Hiljaisten välkkien aikana oppilaat saavat pötkötellä patjoilla ja hengähtää kesken koulupäivän. 

– Sali on usein täynnä, sillä moni kaipaa rauhoittumista. Tukioppilaiden tehtävä on asettaa patjat saliin, päästää oppilaat sisälle ja valvoa yhdessä paikalla olevan opettajan kanssa, että jokainen käyttäytyy rauhallisesti.

Vahva yhteishenki

Aution mukaan kokemukset tukioppilastoiminnasta ovat pelkästään positiivisia. Sen lisäksi, että tukioppilastoiminnassa pystytään puuttumaan yksinäisyyteen, se vahvistaa koko koulun yhteishenkeä.

– Oppilaat näkevät ja tuntevat, että heidän hyvinvoinnistaan välitetään.

Maunulassa tukioppilaat valitaan hakulomakkeiden ja haastatteluiden kautta. Haastatteluissa selvitetään muun muassa oppilaiden motivaatiota. Moni hyvä hakija on jäänyt rannalle, sillä halukkaita tukioppilaiksi on ollut enemmän kuin mitä on pystytty ottamaan.


Hanna-Riikka Ikonen ja Monika Autio toivovat, että tukioppilastoiminta leviäisi muihinkin alakouluihin.

Tänä vuonna koulussa toimii yhteensä 12 tukioppilasta. Heistä tukioppilaskonkarit osallistuivat lukuvuoden aluksi tukioppilaiden valintaan Aution ja koulun toisen tukioppilastoiminnasta vastaavan opettajan Hanna-Riikka Ikosen kanssa.

Tukioppilaat koulutetaan tehtävään. Noin tunnin mittaisia koulutuksia ja tapaamisia järjestetään muutaman kerran lukukaudessa koulupäivien aikana. Muutoin tukioppilaat osallistuvat normaalisti opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen. 

Auttaminen palkitsee

Vastuuopettajana toimiva Autio toivoo, että tukioppilastoiminta leviäisi muihinkin ala-asteen kouluihin.

– Alussa olisi tärkeää, että toiminnan suunnittelulle olisi varattu tarpeeksi aikaa. Myös oppilaita kannattaa ottaa suunnitteluun mukaan, sillä heillä on paljon hyviä ideoita.

Myös Maunulan ala-asteen tukioppilaat kannustavat muita kouluja lähtemään toimintaan mukaan. Heidän mielestään tukioppilastoiminta on ollut hauskaa, mielenkiintoista ja antoisaa. Parasta on päästä suunnittelemaan ja toteuttamaan välituntiaktiviteetteja.


Maunulan ala-asteella on kokeiltu tukioppilastoimintaa puolentoista vuoden ajan.

– Tuntuu hyvältä, kun pystyy auttamaan toisia ja rohkaisemaan mukaan. Yhdessä on kivempaa kuin yksin, Lahja sanoo.

Kuudesluokkalaiset siirtyvät syksyllä yläkouluun. Koulun vaihdos sekä jännittää että houkuttaa. Onneksi siellä heitä ovat vastassa tukioppilaat.

Teksti: Eveliina Lauhio
Kuvat: Laura Oja

Lisätietoa ja tukea tukioppilastoiminnan aloittamiseen alakoulussa:  
www.mll.fi/tukioppilastoiminta
Ota yhteyttä: 
anna-kaisa.hiedanniemi@mll.fi 
 

Artikkeli on osa kokonaisuutta, jossa esitellään Helsingin tekoja hyvän tulevaisuuden rakentamiseksi yhdessä, meistä jokaiselle.

#koulutus2030
#helsinkioppii
#helsinkioppiitulevaisuudentaidot