Toivon pedagogiikka vahvistaa hyvinvointia toisella asteella
20.01.2025

Kuva: Laura Oja
Toivon pedagogiikka vahvistaa sellaista toimintakulttuuria ja opetuksen tapaa, jossa jokainen rehtorista opiskelijaan kohdataan arvostavasti ja toisessa oleva hyvä huomataan. Se rakentaa opiskelijoiden tulevaisuususkoa, hyvinvointia ja resilienssiä. Toivon pedagogiikan toimintamallin ovat kehittäneet lukiokoulutuksen päällikkö Tarja Aro-Kuuskoski ja opiskelijoiden hyvinvointipäällikkö Riina Ståhlberg.
Hyvinvointia ja oppimista ei voi erottaa toisistaan. Siksi pedagogiikan kehittämisessä on huomioitava koko toimintakulttuurin vaikutus hyvinvointiin. Toivon pedagogiikassa vahvistetaan sellaisia rakenteita ja sosio-pedagogisia ratkaisuja, jotka on yhteisöllisessä opiskeluhuollossa arvioitu hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta kaikkein vaikuttavimmiksi. Toivon pedagogiikka vastaa myös Helsingin kaupunkistrategiasta ja Koulutus 2030 -visiosta nousevaan kolmeen suureen tarpeeseen: hyvinvoinnin ja terveyden vahvistamiseen, sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen kehittämiseen sekä segregaation ehkäisemiseen.
– Kasvaviin mielen hyvinvoinnin haasteisiin, opiskelijoiden ja myöhemmin työntekijöiden uupumukseen tai opiskeluhuoltopalveluiden ja sote-palveluiden kysyntään ei ole mahdollista vastata vain yksilöterapiaa ja raskaita palveluita lisäämällä. Kasvatuksen ja koulutuksen asiantuntijoiden on kyettävä tukemaan opiskelijoita ennen kuin tilanteet kärjistyvät, Aro-Kuuskoski ja Ståhlberg muistuttavat.
– Tehokkainta on vastata näihin haasteisiin lukioiden päivittäisistä arjen teoista ja vuorovaikutuksesta käsin.
Muutos alkaa johtajista
Kun muutos halutaan osaksi koko oppilaitosyhteisöjä ja päivittäistä arkea, sen tulee lähteä johtajista ja johtamistavasta. Näin on myös toivon pedagogiikan osalta.
Toivon johtamisen aamukahvit on keväällä 2025 järjestettävä neliosainen webinaarisarja, joka tarjoaa työkaluja toivon ajattelutavan juurruttamiseksi oppilaitosten arkeen. Webinaarisarjan asiantuntijat ovat Jenni Spännäri, Jaakko Sahimaa, Kaisa Vuorinen ja Tanja Lappi. Webinaarit fasilitoi johtajuusvalmentaja Elina Aaltolainen.
Webinaarisarja on tarkoitettu erityisesti kaupungin oppilaitosten johtajille, henkilöstölle, kehittäjille, poliittisille päättäjille ja muille sidosryhmille, mutta kaikki kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisestä ja johtamisesta kiinnostuneet ovat tervetulleita kuulolle.
Osallistumislinkit aamukahveille
10.2. klo 9–10: Toivoa johdetaan turvallista yhteisöä rakentamalla
18.3. klo 9–10: Merkityksiä etsimässä ja johtamassa
5.5. klo 9.–10: Näe ihminen vahvuuksien kautta ja johda keskeneräisyyttä hyväksyvää ryhmää
12.5. klo 9–10: Tunteiden johtamisella toivoa
Lämpimästi tervetuloa!
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Uutta virtaa työhyvinvoinnista – näin me sen teemme / Nyvunnen energi genom arbetshälsa – så gör vi det
- Helsingin Educa-osaston teemana ovat tulevaisuuden taidot
- Opi ja kehity kevään henkilöstökoulutuksissa
- Ristiinopiskelu avaa uusia mahdollisuuksia oppijoille
- Tunnetko työkaverisi: Energinen retkeilijä
- Uusi opas maahan tulleille 15–18-vuotiaille oppivelvollisille / Guide for 15–18-year-old newcomers in Helsinki
- Koulujen konfliktitilanteita ratkaistaan uudella sovittelumallilla
- Arbis nya grundläggande utbildning för vuxna har fått en rivstart
- Toivon pedagogiikka vahvistaa hyvinvointia toisella asteella
- Kultus tarjoaa oppimisen elämyksiä eri puolilla Helsinkiä / Kultus erbjuder inlärningsupplevelser på olika håll i Helsingfors