Sähköinen portfolio tuo näkyväksi oppimista prosessina

24.08.2018

Uutisen kuva

Torpparinmäen peruskoulun käsityön lehtori Auli Saarisen oppilaat laativat sähköistä kirjaa eli portfoliota omasta työskentelystään. Oppilaiden portfoliopäivitykset kertovat sanoin, kuvin ja videoin, mitä ollaan yhdessä opiskeltu ja miten oma työ edistyy.

“Nyt aloitin pipon tekemisen ja muutin heti suunnitelmaa, sillä teenkin palmikkoa pipooni. Ensin joudun tietenkin tekemään nurjaa ja oikeaa vuorotellen, koska muuten pipo ei pysy edes päässäni”, kertoo yksi Auli Saarisen ppilas portfoliossaan.

Portfoliotyöskentelyssä korostuu oppilaiden oma toimijuus. ”Kaikki lähtee liikkeelle tyhjästä alustasta. Toki meillä on yhteisiä kriteereitä portfolion tekemiseen, mutta oppilaat rakentavat oman tarinansa itse. Portfoliotyöskentelyssä oppilas voi pukea sanoiksi omaa työskentelyään ja seurata edistymistään ja oppimistaan”, Saarinen avaa työskentelyn ideaa.

Portfolion tekeminen ja työn dokumentointi lisäävät oppimisprosessin näkyvyyttä. Oppimista voidaan tarkastella myös jälkikäteen esimerkiksi arvioinnin yhteydessä.

Portfoliotyöskentely toteuttaa uuden opetussuunnitelman periaatteita myös arvioinnin osalta. ”Arvioinnissa tulee painottaa oppimisprosessia, ei yksittäisiä suorituksia. Oppilasta tulee tukea oman oppimisensa ymmärtämisessä ja näkyväksi tekemisessä. Nämä olivat meillä tavoitteena jo ennen opetussuunnitelmauudistusta”, Auli Saarinen toteaa.

Koko juttu helsinkioppii.fi-sivustolla

Oppimisen toteutuksia Helsinkioppii-sivustolla: Sähköinen portfolio oppimisen ja arvioinnin tukena käsityön opetuksessa

Oivaltavia oppimisen toteutuksia Helsinkioppii-sivustolla