Opettajille konkreettisia välineitä kielitietoisuuden soveltamiseen

15.05.2019

Uutisen kuva

Warda Ahmed ja Mona Eid Ruskeat Tytöt ry:sta vetivät Kohti yhdenvertaista toimintakulttuuria -työpajan. 

Noin 170 opettajaa kokoontui kuulemaan ja oppimaan kielitietoisen opetuksen käytännön toteuttamisesta ja haasteista. Pörssitalolla 6.5. järjestetyn kehittämispäivän tavoitteena oli antaa välineitä kielitietoisen opetuksen toteuttamiseen. Päivään osallistui opettajia kaikilta koulutusasteilta.

”Kaikilla helsinkiläisillä tulee olla yhdenvertaiset ja saavutettavat mahdollisuudet kasvatukseen, koulutukseen ja työelämään” linjasi kehittämispalvelujen päällikkö Marjo Kyllönen avauspuheessaan. 

Kasvatustieteen tohtori Jenni Alisaari Turun yliopistosta painotti erityisesti oman äidinkielen osaamisen tärkeyttä kaikessa oppimisessa. ”Vahva oma äidinkielen taito tukee uuden kielen ja kaiken muun oppimista. Kieleen pitää kiinnittää tietoista huomiota.”

Päivän ohjelmassa oli myös työpajatyöskentelyä. Työpajoissa opettajat saivat käytännön välineitä monikielisen ryhmän opetukseen, kielen opettamiseen muun opetuksen yhteydessä, yhdenvertaisen toimintakulttuurin rakentamiseen sekä Seppo-pelin hyödyntämiseen suomen ja ruotsin aktiivisessa oppimisessa.

Warda Ahmed ja Mona Eid Ruskeat Tytöt ry:sta vetivät työpajan, jossa keskusteltiin muun muassa rodullistamisesta ja alitajuisista malleista, joita ihmisillä on, kun he kohtaavat henkilöitä, jotka poikkeavat ulkonäöltään kantasuomalaisista.

Maahanmuuttajien tai vähemmistöjen rodullistaminen tapahtuu kulttuuristen piirteiden, kuten esimerkiksi uskonnon, kielen tai tapojen perusteella. Monikulttuurisen lähestymistavan ongelmallisuus ilmenee esimerkiksi silloin, kun yksilö kohdataan kulttuuriensa, uskontojensa edustajina.

”On tärkeää keskustella näistä asioista opettajien kanssa, koska he toimivat valta-asemassa oppilaisiin nähden. Opettajilla pitää olla kykyä käsitellä syrjinnän eri muotoja” sanoo Mona Eid. 

Laiba Rashid (kuvassa vasemmalla) ja Sadia Al-Musawi Itäkeskuksen peruskoulusta olivat opettajansa Seija Pekkarisen (keskellä) kanssa esittelemässä BuddySchool -vertaistukiohjelmaa, jossa vanhemmat oppilaat opettavat nuorempia. 

”On ollut mukava käydä kertomassa ohjelmasta eri tapahtumissa ja kouluissa: Tämä on tärkeä asia.” sanovat Maahanmuuttajanuorten Helsinki -hankkeen Laiba ja Sadia. 

Make Some Noise -ryhmän kaksi nuorta kertoivat kokemuksiaan S2-oppijoina ja elämästä monikulttuurisessa ja -kielisessä ympäristössä. Vauhdikkaat ja omakohtaiset esitykset avasivat maahanmuuttajanuoren elämänpiiriä ja kielen merkitystä elävästi.

Anu Kukkonen Ressun peruskoulusta on tyytyväinen päivään: ”Olen S2 -opettaja. Kielitietoisuus on tärkeä asia ja on hyvä päästä kuulemaan uusia alan tuulia! Oli mielenkiintoista kuulla tutkimustietoa sekä saada käytännön tietoa monikielisyydestä.” 

Kielitietoisen opetuksen kehittämispäivä järjestettiin osana Kaskon Maahanmuuttajien kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmaa eli Makea ja Kotona Helsingissä -hanketta, jota rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.


Teksti ja kuvat: Jaana Siljander