Monikieliset ohjaajat tukevat maahanmuuttaja-taustaisia oppijoita ja heidän perheitään

20.09.2019

Uutisen kuva

Monikieliset ohjaajat Luay Helal, Karina Sabitova ja Mukhtar Abib Merilahden peruskoulussa.

Helsingin päiväkodeissa, peruskouluissa ja lukioissa toimii syksyllä 18 monikielistä ohjaajaa. Monikielisten ohjaajien tehtävänä on tukea ja ohjata maahanmuuttaja-taustaisia oppijoita ja heidän perheitään.

Työn keskiössä on kodin ja koulun sekä päiväkodin yhteistyön sujuvoittaminen. Monikieliset ohjaajat kertovat oppijoille ja perheille koulun ja päiväkodin toimintatavoista, palveluista ja kulttuurista sekä avaavat opettajille ja muulle henkilökunnalle oppijoiden näkemyksiä ja odotuksia. Ohjaajat tukevat myös mm. koulun aloitukseen ja toiselle asteelle siirtymiin liittyvissä kysymyksissä, valinnoissa ja käytännöissä.

Tukena kotoutumisessa ja koulunkäynnin etenemisessä

Ensimmäiset monikieliset ohjaajat aloittivat vuonna 2016 perusopetuksen puolella. Tänä päivänä ohjaajat toimivat varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, lukioissa sekä aikuisten perusopetuksessa. Ohjaajat työskentelevät arabian, somalin, venäjän, englannin ja suomen kielillä. 

”Toiminta on koettu hyvin tarpeelliseksi ja oppijat, perheet ja koulun henkilökunta ovat hyötyneet tuesta monin eri tavoin. Koulun tavat ja toiminta voivat olla muualta tulleelle hyvin monimutkaisia. Erityisen tuen palvelut voivat kuulostaa negatiiviselta ja jopa leimaavalta, vaikka tosiasiassa nämä palvelut ovat oppijoille tueksi ja avuksi monissa elämän hankaluuksissa”, kertoo projektikoordinaattori Varpu Ahtonen ja jatkaa:

 ”Väärinymmärrysten ja ennakkoluulojen avaaminen ajoissa on tärkeää ongelmia ennaltaehkäisevää työtä. Monikieliset ohjaajat ovat myös pystyneet motivoimaan oppijoita antamalla tietoa ja realistisia käsityksiä oppimisesta ja uramahdollisuuksista tulevaisuudessa.”

”Opettajien toivotaan olevan yhteyksissä monikieliseen ohjaajaan pienellä kynnyksellä, ja myös kysymään vaikkapa kulttuuriin liittyvästä asiasta, joka askarruttaa.”

Kaveria ei jätetä

Karina Sabitova toimii venäjän- ja englanninkielen ohjaajana kolmatta vuotta. Karina kertoo omasta työnkuvastaan:

 ”Suomen koulujärjestelmään tutustuminen on hyvin tärkeää, koska monella ei ole siitä käsitystä. Erilaisissa ristiriitatilanteissa auttaminen ja harrastusten pariin ohjaaminen on myös tärkeä osa työtämme. Wilman käytön opettaminen on avainasemassa koulun aloittavan oppilaan ja perheen kannalta. Monelle huoltajalle voi myös tulla yllätyksenä, että kaikki poissaolot täytyy ilmoittaa koululle. ” 

Kaikki ohjaajat painottavat tukena toimimisen tärkeyttä opinpolun kaikissa vaiheissa, niin oppijoille kuin perheille. ”Niin opettajat, oppilaat kuin vanhemmat voivat ottaa meihin yhteyttä. Me autamme.” 

”Asiakkaiden taustat ja kokemukset koulumaailmasta ovat hyvin erilaisia. Kulttuurilliset taustat ovat hyvin erilaisia ja huoltajien rooli oman lapsen tai nuoren tukemisessa koulunkäynnin ja opiskelujen eri vaiheessa on tärkeää”, toteaa Mukhtar Abib Merilahden peruskoulusta. 

”Onnistuminen lähtee omasta halusta tehdä työtä oman menestymisen eteen. Suomessa on kaikki mahdollisuudet oppia ja päästä eteenpäin! Niin huoltajan kuin oppilaan täytyy ymmärtää, että jokainen, joka haluaa menestyä joutuu tekemään työtä menestymisensä eteen. Kannattaa aina keskittyä olennaiseen – ei etsiä syitä ja selityksiä muualta.” 

 

Ali Meriluoto (vas.) ja Said Abdulkadir.

Lukiossa ja aikuislukiossa työskentelevä Ali Meriluoto työskentelee iältään 16 –70-vuotiaiden kanssa: 

”Teen työtä oppijoiden ja opettajien kanssa. Autan ja tuen omalla osaamisellani kaikkia taustasta riippumatta. Esiin tulee monia elämään liittyviä asioita erilaisista kulttuurillisista paineista koulukiusaamiseen. Koulutilanteissa havainnointi ja sitä kautta asioihin reagointi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa on tärkeää.”

Said Abdulkadir toimii varhaiskasvatuksen somalinkielen ohjaajana Kaarelan alueella:

 ”Minun tehtäväni on lapsen äänen vahvistaminen. On tärkeää, että lapsi pääsee mukaan ryhmään ja toimintaan. Lapsia ja perheitä on paljon ja tehtävääni pidetään tarpeellisena. Yhteistyö eri osapuolten kesken sujuu hyvin ja koen, että minut on otettu hyvin vastaan ja tekemästäni työstä on hyötyä. Keskusteluissa perheiden kanssa käydään läpi kaikenlaisia elämään liittyviä asioita; kotoutuminen koskee koko perhettä ja siinä tarvitaan tukea.” 

Ratkaisukeskeisyyttä ja vahvuuksien löytämistä

”Monikielisen ohjaajan työmuoto on todella hyvä ja tarpeellinen, kunhan sitä osataan hyödyntää oikein. Uudessa työmuodossa menee aina aikaa, että se löytää paikkansa työyhteisöissä. Itse ajattelen, että tärkeintä työssä on kohtaamisen ja kuuntelemisen taito, rohkaiseminen, kannustaminen ja uusi positiivinen näkökulma opiskelijan asioihin” kolmessa eri lukiossa monikielisenä ohjaajana työskentelevä Paula Päkkilä kiteyttää. 

 ”Työssä on osittain samaa rajapintaa kuraattorien, opinto-ohjaajien ja psykologien työn kanssa, mutta itse pidän työssä tärkeänä nuoren tilanteen kokonaisvaltaista tarkastelua, ohjausta, neuvontaa ja kasvun tukemista. Usein asioissa keskitytään liikaa ongelmiin ja haasteisiin. Itse koetan nostaa esille myös nuoren voimavaroja ja vahvuuksia, keskustelen asioista ratkaisukeskeisestä näkökulmasta", Päkkilä toteaa. 

”Toivon, että jonakin päivänä voimme työskennellä aivan kaikkien kanssa. Toivon, että voimme tukea ja auttaa kaikkia, taustasta riippumatta, tasapuolisesti koska apua tarvitsevat kaikki jossain elämän vaiheessa”, Mukhtar Abib sanoo.
 
Teksti ja kuvat: Jaana Siljander