Lukiolaisten uuden digioppimateriaalin pääpainona on kestävä tulevaisuus
15.09.2022
Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! -digioppimateriaali on julkaistu. Materiaalissa perehdytään kestävään tulevaisuuteen eri näkökulmista. Materiaali on interaktiivinen, ja opiskelija voi valita siitä itseä kiinnostavia polkuja.
Oppimateriaali on suunniteltu lukioiden käyttöön Kestävä tulevaisuus -aiheisten opintokokonaisuuksien tueksi, ja se käsittelee aiheeseen liittyviä teemoja kahden pääkokonaisuuden kautta. Materiaali sisältää Minun kestävä arkeni - ja Meidän kestävä elämämme -kokonaisuudet. Oppimisympäristönä on Thinglinkin skenaariotyökalu, jonka avulla materiaalista voi opiskella haluamiaan polkuja.
Aineistossa pelejä, videoita, podcasteja
Minun kestävä arkeni -kokonaisuudessa tarkastellaan kestävää tulevaisuutta arkeen ja lähiympäristöön liittyvien teemojen kautta sekä kestävän tulevaisuuden edistämistä oman toiminnan ja valintojen kautta.
Meidän kestävä elämämme -kokonaisuus käsittelee eri puolilla maailmaa tapahtuvia myönteisiä muutoksia kohti kestävää tulevaisuutta. Kokonaisuudessa perehdytään:
- kestävään kehitykseen
- ilmastonmuutokseen ja ympäristökriisiin liittyviin käsitteisiin
- kansainväliseen ja EU-yhteistyöhön ilmastonmuutoksen hidastamiseksi ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi
- kestävän tulevaisuuden edistämisen esimerkkeihin eri puolilta maailmaa
- tulevaisuuskuvitteluun
Oppimateriaali on interaktiivinen, ja siinä on hyödynnetty monipuolisesti erilaisia digitaalisia työkaluja. Aineisto sisältää pelejä, videoita, podcasteja, digitaalisen pakohuonepelin ja tulevaisuuskuvittelupelin.
Yhteistyössä lukioiden, kirjastojen ja korkeakoulujen kanssa
Materiaalin ovat tuottaneet sisällöntuottajat Sonja Perkiö ja Raakel Saarinen.
– Kuusi kuukautta on lyhyt aika oppimateriaalin tekemiseen, joten piti miettiä aika tarkkaan, mitä halutaan tuottaa, jotta aika ei lopu kesken. Siihen nähden saimme mielestäni Sonjan kanssa hienon kokonaisuuden ja paljon materiaalia kasaan, Saarinen sanoo.
– Yksi oppimateriaalin keskeisistä teemoista on vaikuttaminen, ja aineistossa esitellään erilaisia vaikuttamiskeinoja lukiolaisille. Halusimme tuoda esiin sitä, miten kestävän tulevaisuuden puolesta voi vaikuttaa ja miten sitä voi edistää itselle sopivilla keinoilla myös arjessa, Perkiö kertoo.
Sisällöntuottajat tekivät yhteistyötä lukioiden kanssa aiheiden ideoinnissa ja palautteen keräämisessä. Yhteistyötä tehtiin myös kirjastopalveluiden kanssa, jotka ehdottivat tiedonlähteiden luotettavuuden arviointiin liittyvää videota ja tehtäviä. Oppimateriaalissa tehtiin yhteistyötä myös korkeakoulujen kanssa ja haastateltiin kolmea korkeakouluopiskelijaa.
Sopii eri oppiaineiden opetukseen
Opettajat ovat kiitelleet oppimateriaalia palautteessaan.
– Tosi hienoa, että olette tehneet tätä materiaalia! Siitä on varmasti apua opettajille, kun he suunnittelevat kestävän kehityksen opetustaan, eräs opettaja kommentoi.
Kestävää tulevaisuutta lukiolaisille! -oppimateriaali on suunniteltu hyödynnettäväksi myös lukioiden Hiilineutraali Helsinki -opintojaksojen tukena. Monialaisessa oppimateriaalissa on huomioitu lukion uusi opetussuunnitelma, ja se sopii eri oppiaineiden opetukseen. Materiaali on osa Helsingin kaupungin Kestävä tulevaisuus -opintojaksojen digimateriaalihanketta, ja sen on rahoittanut Opetushallitus.
Oppimateriaali on saatavilla Avointen oppimateriaalien kirjastossa suomeksi ja ruotsiksi.
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Tervetuloa Kaskon joulukonserttiin Kallion kirkkoon 24.11.
- Nyt vietetään lapsen oikeuksien viikkoa – hyödynnä materiaaleja opetuksessa
- Yleiskorotus maksuun marras- ja joulukuussa – katso, paljonko palkkasi nousee
- Työväenopiston kevään ilmoittautumiset alkavat 24.11.
- Kom i julstämning på Arbis julvaka!
- Stadin AO:n Roihupellon kampus on valmis
- Yhteistyö poliisin kanssa lisää turvallisuutta ja hyvinvointia yksiköissämme
- Turvallinen arki lapselle ja nuorelle – koko kaupungin vanhempainilta 27.11.
- Hiljainen kynttiläkulkue naisiin kohdistuvaa väkivaltaa vastaan 25.11.
- Istahda mukaan toivon pedagogiikan aamukahveille





