Lukioiden ja työelämän yhteistyö tiivistyy – Opettajat tekivät huikean työn Tunne Työ 2.0 -hankkeessa

26.05.2021

Uutisen kuva

Kuva: Kimpisen lukio

”Opettajat tekivät huikean työn vaativan vuoden aikana, mutta ponnistus ehdottomasti kannatti. Tunne Työ 2.0 -hankkeessa mukana olevilla opettajilla on valtavasti ammattitaitoa, ja se näkyy myös lopputuloksissa”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Piritta Ekroth

”Jokainen opettaja pystyy jo pienillä teoilla tuomaan opetukseensa työelämäyhteistyötä ja työelämässä tarvittavia taitoja, Ekroth sanoo. 

Lukioiden uuteen opetussuunnitelmaan on kirjattu, että työelämäyhteistyö tulee integroida vahvasti lukio-opintoihin. Helsingin kaupungin koordinoimaTunne Työ 2.0 -hanke(2020 - 2021) on osa kaupungin Lops-kehitystyötä.  
 
Useissa lukioissa on jo ollut käytössä toimivia malleja, mutta työelämäyhteistyö on saattanut olla koordinoimatonta ja yksittäisten toimijoiden varassa. Tunne Työ 2.0 -hanke tukee lukioita työelämäyhteistyön kehittämisessä ja toimintakulttuurin vahvistamisessa. Hankkeen avulla lukioissa toteutettavaan työelämälähtöisyyteen on saatu luotua selkeitä käytäntöjä.  
 
Tämän päivän lukiolainen kaipaa tietoa siitä, millaisia mahdollisuuksia ja erilaisia ammatteja työelämässä on. On tärkeää kuulla ammattilaisten kertomia uratarinoita siitä, kuinka he ovat päätyneet asemaansa. 

”Kehitystyötä tehdään, jotta opiskelijat saavat kattavasti tietoa eri mahdollisuuksista ja voivat tietojen avulla tehdä päätöksiä omasta tulevaisuudestaan. Työelämälähtöisyyden tulee olla systemaattista”, Ekroth korostaa. 

Tärkeimmät työelämätaidot liittyvät ihmisenä olemisen taitoihin

Yhteiskunta- ja kielitaidot, neuvottelu- ja ryhmätyötaidot, esiintymiskokemus ja ideoiden tuottaminen ovat esimerkkejä konkreettisista työelämätaidosta, joiden avulla nuori voi menestyä työelämässä. Työelämätaidoiksi voidaan nähdä myös kaikki laaja-alaisen osaamisen osa-alueet.   

”Tärkeimmät työelämätaidot liittyvät ihmisenä olemisen taitoihin. Osataan olla hyvässä vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Pidetään huolta itsestä ja muista ja välitetään yhteiskunnasta. Sydämeltään sivistyneet työntekijät ovat niitä hyviä työntekijöitä”, totesi Opetushallituksen Lukiokoulutus ja taiteen perusopetus -yksikön päällikkö Petri Lehikoinen hankkeen päätöswebinaarissa 4. toukokuuta. 

Opettajat ovat tehneet huikeaa työtä 

Helsingissä kehitystyötä on tehty jo vuodesta 2017. Tunne Työ – suunnittele ura -hankkeessa (2017 –2019) pilotoitiin erilaisia kursseja ja tapahtumia, tarjottiin opettajille koulutusta sekä rehtoreille yritysjohtajavarjostusta.  

Tunne Työ 2.0 -hankkeessa kehityskärki on ollut pakollisten opintojaksojen ja moduulien sekä koko lukion toimintakulttuurin kehittämisessä. 

Hankkeen kehittämistyötä tehneet opettajat osallistuivat Muutoksen tekijät -koulutusohjelmaan, jossa opettajat saivat näkökulmia työelämän mahdollisuuksiin sekä taito- ja osaamisvaatimuksiin. Koulutuksessa myös vahvistettiin työelämälähtöisen pedagogiikan osaamista sekä ohjauksellista ja verkostomaista työotetta. Opettajille tarjottiin välineitä työelämäosaamisen integroimiseen eri oppiaineisiin ja opintojaksoihin sekä arvoa luovaan yhteistyöhön työelämän kanssa. 

Opettajat rakensivat työelämälähtöiset toimintasuunnitelmat

Koulutusohjelman aikana opettajat rakensivat lukioihinsa työelämälähtöiset toimintasuunnitelmat, joihin kirjattiin, kuinka lukion opetussuunnitelman mukaista työelämälähtöisyyttä toteutetaan lukiossa lukuvuonna 2021–2022. Helsingissä toimintasuunnitelmat rakennettiin jokaiseen 15:een kaupungin lukioon.  

”Opettajat tekivät huikean työn vaativan vuoden aikana, mutta ponnistus ehdottomasti kannatti. Hankkeessa mukana olevilla opettajilla on valtavasti ammattitaitoa, ja se näkyy myös lopputuloksissa”, iloitsee Piritta Ekroth.

Parhaimmillaan työelämäyhteistyö kattaa useita oppiaineita samanaikaisesti. Tärkeintä on, että työelämätaitoja saavat oppia kaikki lukiolaiset tasapuolisesti. Tämän takia on tärkeää, että työelämätaitoja saadaan opiskella osana jokaista oppiainetta ja nuori kohtaa työelämälähtöisyyttä pakollisilla opintojaksoilla. Näin ehkäistään syrjäytymistä ja rakennetaan selkeämpiä opintopolkuja. 

Työelämälähtöisyyden kehitystyö jatkuu

Työelämälähtöisyyden kehitys jatkuu Helsingissä lukioihin perustettujen kansainvälisyys-, korkeakoulu- ja työelämäyhteistyötiimien (KKT) avulla. Verkosto on perustettu yhteistyössä Lukioiden korkeakouluyhteistyö pääkaupunkiseudulla -hankkeen koordinaattorin Helena Antikaisen sekä kansainvälisyyden asiantuntija Eerika Kantosen kanssa. KKT-verkostossa jaetaan hyviä toimintamalleja ja kehitetään systemaattista yhteistyötä.  
 
Opettajien tekemä kehitystyö huipentui 4. toukokuuta toteutettuun päätöswebinaariin, jossa puhujina oli Helsingin kaupungin suomenkielisen lukiokoulutuksen päällikkö Harri Korhonen ja Petri Lehikoinen. Päätöswebinaarissa toteutettiin myös aineryhmäfoorumi, jossa opettajilla oli mahdollisuus suunnitella oman oppiaineen pakollisia opintojaksoja ja moduuleita hankkeessa kehitetyn suunnittelutyökalun avulla. 

Päätöswebinaarin materiaalit ja videot löytyvät hankkeen verkkosivuilta www.tunnetyo.fi 
  
Vaikka Tunne Työ 2.0 -hankkeen opettajien tekemä kehitystyö päättyy kevätkauteen 2021, hankkeen tulosten jalkauttamista jatketaan vielä syksyllä. Silloin on luvassa mm. mielenkiintoisia webinaareja sekä oma lukioiden työelämälähtöisyyttä käsittelevä podcast-sarja, joka tullaan julkaisemaan loppusyksystä.  

Hankkeen tuloksia 

Aidosti win-win-periaatteella toteutetut yhteistyömuodot ovat parhaita. Opettajille järjestettiin speed date -mallilla toteutettuja tapaamisia yritysten kanssa, mikä nopeutti koulujen verkostoitumista. Työnantajille on hyödyllistä päästä kertomaan alan mahdollisuuksista jo ennen kuin nuoret aloittavat korkeakouluopintonsa. Yhteistyön kautta opiskelijat pääsevät näkemään läheltä aloja ja ammatteja, joille he voisivat tulevaisuudessa työllistyä. Yrityksellä on mahdollisuus selkeyttää ja parantaa työnantajamielikuvaa ja houkutella tekijöitä osaajapulasta kärsivälle alalle. Tämä vaikuttaa elinkeinoelämän elinvoimaisuuteen. Yhteistyö voi olla esimerkiksi yhteinen projekti, tapahtuma tai työnhakupaja. Hankkeessa toteutettiinkin yritysten kanssa mm. tuotekehitysprojekteja, työnhakutapahtumia ja useita yritysvierailuja. 

Tunne Työ 2.0 –hanke

Hankkeen päätoteuttaja on Helsingin kaupunki ja osatoteuttajia ovat neljä lukiokoulutuksen järjestäjää: Espoo, Vantaa, Lahti ja Lappeenranta sekä Lab ammattikorkeakoulu ja Nuori Yrittäjyys ry. Hankkeen aikana kehitetyt toimintamallit ja kurssit julkaistaan sivustolla www.tralla.fi sekä hankkeen omilla verkkosivuilla www.tunnetyo.fi jossa on laajemminkin vinkkejä ja ideoita työelämälähtöisten opintojen kehittämiseen. Hankkeella on myös oma Instagram-sivu @tunnetyo #tunnetyö