"Lukemisesta tehdään näkyvää ja se on yhteisesti koettua"
12.12.2024
![Uutisen kuva](https://www.kaskonuutiskirje.fi/media/hieta3_900.jpg)
Ensimmäisen luokan opettajalla Johanna Kivipellolla on kiireinen työpäivä Malmilla. Aamu on alkanut tonttulakkisten oppilaiden kanssa joulupiparien leipomisella koulun ruokalassa.
Pian on aika vetää yhteiseen lukuhetkeen johdatteleva aamunavaus koko koululle, ja sitä harjoitellaan muutaman ekaluokkalaisen kanssa. Kuulutuksessa on tänään oppilaiden lisäksi mukana myös vanhempainyhdistyksen jäseniä, jotka osallistuvat myös koko koulun lukuhetkeen itse lukemalla.
Hietakummun ala-asteen koulussa tehdään monipuolista ja varsin näkyvää työtä lasten lukutaidon vahvistamiseksi, mikä on kaupunkistrategian tavoitteiden mukaista.
Joka kuukausi koko koulu lukee yhdessä vartin verran. Yhteinen lukutuokio koittaa tänään heti aamunavauksen jälkeen.
Oppilaita kokoontuu käytävälle istuskelemaan naulakoiden juureen kirjat käsissään. Jotkut makaavat lattialla mukavasti ja tutkivat sarjakuvia. Samassa tilassa lukevat niin isot kuin pienet – ja myös koulun aikuiset.
Koulun yhteisessä lukutuokiossa kaikki lukevat yhtä aikaa.
Naulakon alta löytyy mukava paikka lukemiseen.
– Ajatuksena on koulun lukukulttuurin edistäminen. Lukemisesta tehdään näkyvää, ja lukeminen on yhteisesti koettua ja jaettua koko koulussa, Kivipelto kertoo.
Koulun filosofiana on, että yhdessä lukeminen kasvattaa oppilaiden osallisuutta ja jokainen tuntee kuuluvansa joukkoon.
Oma lukukortti täytettävänä
Hietakummun ala-asteen jokaisella oppilaalla on oma lukukortti, jonka kuvitukset ovat koulun oppilaiden tekemiä. Kortissa on kymmenen lukusuoritusta, jotka tekemällä saa aina rastin ruutuun. Kunkin oppilaan taitotaso otetaan kortissa huomioon, eli yksi merkintä on lukukerta. Kortit ovat hienot, sillä ne on viimeistelty painossa.
Kun kortti on täynnä, oppilas saa valita itselleen palkinnon listalta. Kivipellon 1A-luokan listassa on kivoja juttuja kuten lautapelin pelaaminen välkällä kaverin kanssa tai askarteluvälkän pitäminen. Lukukortin voi täyttää niin monta kertaa kuin haluaa.
Kaikilla on oma pulpettikirja, jota saa aina lukea, kun annetut tehtävät on tehty.
– Lukukortti on ykkösluokkalaisille iso aarre. He ottavat innolla vastaan opettajalta rukseja, kun ovat tehneet työn eli lukeneet, Kivipelto myhäilee.
Kun koko luokka on saanut lukukortit täyteen, on yhteisen palkinnon aika. Se äänestetään listasta, jossa vaihtoehtoina on esimerkiksi lelupäivä, pikkudisko, retki leikkipuistoon tai kirjastoon ja nyyttärit. Lopuksi koko koulu palkitaan yhteisellä mukavalla asialla.
Ekaluokkalainen Sofia lukee kirjaa Tiikeri-Topista, jossa poika menee kerhoon, laittaa tiikeritossut jalkaan ja leikkii olevansa viidakossa. Viljami lukee paljon Aku Ankka -sarjakuvia. Lemppari on Roope Ankan elämä ja teot.
Lukukisa motivoi
Hietakummun ala-aste harrastaa koko koulun voimin myös hyvän mielen lukubingoa. Sen ajatuksena on, että lukemiseen liittyvillä toimilla voi tehdä hyvää itsensä lisäksi myös muille.
– Pienillä hyvillä teoilla levitämme lukemisen iloa ja valoa toinen toisillemme. Tarkoitus on tehdä 1–2 pientä tekoa kuukaudessa. Koulussamme on esimerkiksi valmistettu käytävään lukemiseen liittyviä kuvistöitä. Voimme yllättää toisemme myös esimerkiksi itsetehdyillä kirjanmerkeillä.
Johanna Kivipelto kuuluu toimialan kehittäjäopettajaverkoston kielitietoisuus ja lukutaito -tiimiin. Hänen luokkansa on mukana myös kirjakustantamon järjestämässä valtakunnallisessa Tähtipöllö-lukukisassa.
– Kilpailu on toiminut tosi isona innostajana. Joka päivä keräämme sivuja. Olen saanut tuoda luokkaan uutta lukemista ihan jatkuvasti. Tämä on ihan mahtavaa, oppilaat lukevat tosi reippaasti, myös kotona, Kivipelto iloitsee.
Viime vuoden kilpailun voitti kontulalainen Keinutien ala-asteen kolmosluokka, ja luokan opettaja sai lukutaitotyönsä ansiosta kutsun Linnan juhliin.
Luokassa on paljon kirjoja esillä.
Lukuteltta, pikalainaamo ja teemapäivät
Kivipellon luokassa on lukuteltta, jonne saa sopivan hetken tullen kömpiä lukemaan. Tällaiset lukunurkat ovat opettajan kokemuksen mukaan kannustavia ja siksi suositeltavia.
Vitosluokkalainen Maawa lukee Nolo elämäni -sarjaa. Hän lukee kotona 5–6 kertaa viikossa ja paljon myös koulussa. Maawan lempikirja on The Circus of Stolen Dreams, jonka hän luki englanniksi.
Oppilaat voivat lainata omasta luokasta kirjoja itselleen, ja lisäksi koulun käytävällä on pikalainaamo eli kirjahylly kaikkien ulottuvilla. Myös koulun kirjastosta voi lainata lukemista.
– Olen opettajilta kuullut, että lukeminen on näkynyt. Eri-ikäiset oppilaat osallistuvat innolla lukuhetkiin. Kirjastossa teema on näkynyt myös – siellä on innokkaita lainaajia ja lukukortin täyttäjiä.
Viimeisimpänä hyvän mielen lukutekona 1A teki joulurunon, jota se kävi esittämässä rinnakkaisluokassa. Riimittely oli pienille oppilaille mieluisaa puuhaa ja muille esiintyminen tärkeä juttu.
Hietakummussa lukeminen näkyy julisteina seinillä, kirjoina käytävillä ja iskulauseina rappusissa. Koko henkilökunta on lähtenyt innolla mukaan levittämään lukemisen ilosanomaa; lukemisen aamunavauksessa on ollut kuuluttamassa esimerkiksi koulun keittiön väki kertomassa, miten lukeminen auttaa myös ruoanlaitossa.
Oppilaat ovat valmistaneet lukemiseen liittyviä tehtäviä, jotka ovat esillä.
Koulussa on nostettu esiin erilaisia lukemisen teemapäiviä kuten Aleksis Kiven päivää ja lapsen oikeuksien päivää. Lukutaidon vahvistamisen teot jatkuvat Hietakummussa myös kevätlukukaudella. Kirjan ja ruusun päivänä Hietakummussa on odotettavissa iso juhla, kun koko koulu juhlii lukemista yhdessä.
– Opettajana pidän tätä lukuinnon ja lukemisen kulttuurin kehittämistä isona asiana, Kivipelto painottaa.
Teksti ja kuvat:
Nina Dale
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Uutta virtaa työhyvinvoinnista – näin me sen teemme / Nyvunnen energi genom arbetshälsa – så gör vi det
- Helsingin Educa-osaston teemana ovat tulevaisuuden taidot
- Opi ja kehity kevään henkilöstökoulutuksissa
- Ristiinopiskelu avaa uusia mahdollisuuksia oppijoille
- Tunnetko työkaverisi: Energinen retkeilijä
- Uusi opas maahan tulleille 15–18-vuotiaille oppivelvollisille / Guide for 15–18-year-old newcomers in Helsinki
- Koulujen konfliktitilanteita ratkaistaan uudella sovittelumallilla
- Arbis nya grundläggande utbildning för vuxna har fått en rivstart
- Toivon pedagogiikka vahvistaa hyvinvointia toisella asteella
- Kultus tarjoaa oppimisen elämyksiä eri puolilla Helsinkiä / Kultus erbjuder inlärningsupplevelser på olika håll i Helsingfors