Koskelan ala-asteella hyvinvointia edistetään ilmiöoppimisen keinoin

11.03.2020

Uutisen kuva

Ruokavuoden kevään ilmiöjakso huipentui koko koulun yhteiseen piknikkiin. Oppilaat suunittelivat, budjetoivat ja itse tekivät omat eväänsä. Kuvassa 4.-luokkalaisia.

”Parasta on yhdessä tekeminen”, kiteyttävät ilmiöoppimisen antia Koskelan ala-asteen oppilaat ja opettajat. Koulussa käsitellään hyvinvoinnin eri osa-alueita ilmiöoppimisen keinoin. Hyvinvointihankkeestaan Osalliseksi omaan elämään koulu sai Oivaltavan oppimisen palkinnon.  

Ravinto, liikunta, lepo, kulttuuri. Nämä ovat ihmisen hyvinvoinnin keskeiset rakennuspuut. Koskelan ala-asteella kukin näistä on vuorollaan valittu vuoden ilmiöteemaksi. Nyt on menossa hyvinvointihankkeen neljäs vuosi, ja vuorossa on kulttuuri. Liikuntaa, ravintoa ja lepoa on käsitelty aiempina vuosina. 

”Meillä Koskelassa on vahva tahto edistää oppilaittemme elämänhallinnan taitoja ja estää syrjäytymiskehitystä. Halusimme, että ilmiöoppiminen toisaalta kytkeytyy tiiviisti oppilaiden elämänpiiriin ja toisaalta tarjoaa heille mahdollisuuden kokemus- ja elämysmaailmansa laajentamiseen”, rehtori Milja Mäntynen kertoo. 

Potretti palkitsemistilaisuudessa 26.2.2020. Edessä Koskelan ala-asteen koulun oppilaita. Takana (vas.) Tuulia Pisto, Milja Mäntylä ja Satu Korpiniitty. Kuva: Tuomas Hakkarainen.

Lue juttu kasvatuksen ja koulutuksen verkkosivuilla