Kokemuksia varhaiskasvatuksesta: Monikielinen ohjaaja on yhteisöllisyyden liima

10.06.2021

Uutisen kuva

Kuluneena keväänä vahvasti moninaisella alueella Kontulassa on jälleen vietetty kulttuurisia ja kansallisia juhlapäiviä, eri uskontojen juhlapyhiä ja -aikoja sekä muita tärkeitä päiviä kuten YK:n päivää ja Lapsen oikeuksien päivää.  

Monikielisen ohjaajan merkitys korona-aikana on yhteisöllisyyden ja yhteisymmärryksen vahvistamisessa vaikuttava. Koronarajoitusten aikana vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö on vähentynyt minimitasolle. Ihmiset kaipaavat kasvokkain kohtaamista ja yhteisiä hetkiä, varsinkin juhla-aikoina.

Monikielisen ohjaajan kanssa tehtävä yhteistyö pidetään laadukkaana yhteisellä suunnittelulla. Yhteisten pohdintojen tuloksena tänä keväänä päätettiin vielä vahvistaa lasten ja perheiden osallisuutta ja näkyvyyttä päiväkodin toimintakulttuurissa. 

Elämänkatsomuksiin viittaavat askartelut ovat aina hyvä tapa edistää inkluusioita ja levittää tietämystä erilaisista maailmankatsomuksista toiminnan kautta. Käsillä tehdessä lapsi on kokonaisvaltaisen kokemuksen äärellä ja ehtii ajatella tekeillä olevaa asiaa ja sen teemaa. Askarteluhetkiin on valittu teemaan liittyvä musiikki, ja askarteluhetkestä syntyykin tunnelmallinen elämys. 

Katsomusten äärellä kohtaaminen edesauttaa yhteisymmärrystä

Toiminnan myötä on huomattu, että tämänlainen katsomusten äärellä kohtaaminen on tehokas keino edesauttaa yhteisymmärrystä erilaisten katsomusten kesken, ja näiden hetkien myötä kukoistaa moninaisuus ja yhdenvertaisuus parhaimmillaan. 

Yhteistoiminnan tavoitteena on luoda kaikille varhaiskasvatuksessa mukana oleville perheille kattava kuva yhteisön perinnejuhlista ja suomalaisesta moninaisuudesta. Lapset tekevät, ja vanhemmat pyydetään osallisiksi varhaiskasvatuksen päivään kotona jatkuvien keskusteluiden kautta. Erityisen hyvin pedagoginen kertomus välittyy päiväkodin Instagram-tilin kautta. Omalla Instagram-tilillä on päivittäin kuvia ja kertomus päivän pedagogisesta toiminnasta. 

Vanhemmilta saadun palautteen perusteella kuvavirta on saavuttanut perheet, ja keskustelut kotona voidaan virittää lapsen ajatusten ympärille. Lapsen on helpompi kertoa kuvien kautta siitä, mikä on jäänyt mieleen päivän aikana. Vanhempi saa myös enemmän tietoa siitä, miten päivä on mennyt tai mikä lapselle on ollut erityisen tärkeää. 

Kuvia ramadan- ja pääsiäisaskarteluista

Kuvissa päiväkoti Jousen ramadan- ja pääsiäisajan askarteluja ja ikkunaan viritettyjä koristeluita ja toivotuksia. Koko vuoden juhlien jakaminen tällä tavalla on tuottanut perheille hyvää mieltä ja osallisuuden kokemuksia, ja tämä on näkynyt ja kuulunut arjessa erilaisten tervehdysten, toivotusten ja hyvän mielen hymyjen myötä!


Yhteystiedot: 
Maryam Ismail / monikielinen ohjaaja: maryam.ismail@hel.fi
Riikka Mäkinen / varhaiskasvatuksen opettaja: riikka.makinen@hel.fi
Hannu Salonen / varhaiskasvatusyksikkö Inari-Jousi-Kuovi johtaja: hannu.kalevi.salonen@hel.fi
Irma Sihvonen / aluepäällikkö Suurpiiri 7.2: irma.sihvonen@hel.fi