Kestävän tulevaisuuden kettukaverit lähtivät kouluun

09.10.2024

Uutisen kuva

Kuvitus: Riku Ounaslehto

Sympaattiset kettuhahmot kuten Retki-kettu, Kokki-kettu ja Taitava-kettu ovat johdatelleet pieniä oppijoita kestävän tulevaisuuden pariin jo useamman vuoden Helsingin päiväkodeissa, ja nyt ketut jatkavat työtään kaupungin peruskouluissa.

Koulut ovat saaneet käyttöönsä tuhdin materiaalipaketin, Kettu-kirjan, jossa kestävään tulevaisuuteen perehdytään tarinoiden, tehtävien ja seikkailujen avulla. Kirja ja sen tarinat etenevät lukuvuoden rytmissä koulun aloituksesta kevätjuhliin. Kirjan kirjoittamiseen osallistui lapsia useista helsinkiläisistä kouluista.

Kohti kestäviä toimintatapoja

Kettuhahmot johdattavat pohtimaan omia toimintatapoja ja valintoja. Jokaisella ketulla on kirjassa oma tarinansa, joka vie jonkin kestävyysilmiön äärelle. Esimerkiksi Taiteilija-kettu kuuntelee Meemi Mehiläisen huolia, jotka liittyvät luonnon monimuotoisuuteen, ja Keksijä-kettu hämmästelee Reissu-Rotan moposta tulevaa savua, mikä johdattaa pohtimaan ilmastonmuutosta.

Tarinat ja niihin liittyvät tehtävät sopivat eri oppiaineisiin ja istuvat opetussuunnitelman tavoitteisiin. Ketut eivät tarjoa valmiita vastauksia, vaan lapset pääsevät itse pohtimaan ja kokeilemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja keksien, tutkien ja leikkien. Samalla mietitään, miten omassa arjessa voi toimia kestävästi.

− Halusimme tarinoiden olevan hauskoja, monipuolisia, mielenkiintoisia ja ajankohtaisia. Oli myös tärkeää, että valmiiden vastausten sijaan ne ohjaavat tutkimaan, ajattelemaan ja toimimaan, kertoo Jasmine Gustafsson, toinen tarinoiden kirjoittajista ja kettuhahmojen luojista.

Uusia kettukavereita − ja vanhoja tuttuja

Roihuvuoren ala-asteen koulussa opettajana toimiva Gustafsson kertoo, että nykyiset eka- ja tokaluokkalaiset ovat tutustuneet Kettukavereihin jo varhaiskasvatuksessa ja pääsevät nyt jatkamaan tutussa ympäristössä kestävyysteemojen parissa.

Kettuseurue on kouluun siirtyessään kasvanut neljällä jäsenellä, kun mukaan on tullut Tiibetin-kettu, Sirkus-kettu, Sportti-kettu ja Disco-kettu, joista kaksi viimeksi mainittua syntyivät lasten ideasta. Menossa mukana on myös muita hahmoja, kuten Lonni-lokki ja Salainen Silakka.


Mukaan kouluun tulivat Disco-kettu, Tiibetin-kettu, Sportti-kettu ja Sirkus-kettu.

−Tiibetin-kettu syntyi sattumalta, kun tutkimme listaa maailman eri kettulajeista. Tiibetin-ketun tarina tarjosi hienon mahdollisuuden kuvata koulun aloittamista uudessa maassa vieraalla kielellä, Gustafsson mainitsee esimerkin kettuhahmojen luomisesta.

Näkyviä vaikutuksia ja toiveikkuutta

− Kettujen koulunaloitus on mahtava juttu! Ajattelen, että kestävän tulevaisuuden kasvatuksella on valtava potentiaali saada aikaan näkyviä, todellisia vaikutuksia tulevaan. On tärkeää, että lapset saavat kokemuksia toiminnasta kestävän tulevaisuuden hyväksi. Tämä mahdollistaa kasvun aktiivisiksi kansalaisiksi, joilla on toiveikkuutta, rohkeutta ja valmiuksia pyrkiä yhdessä kohti parempaa tulevaisuutta, Gustafsson jatkaa.

Kettu-kirja ja koko kestävän tulevaisuuden kasvatuksen malli perustuvatkin toivon pedagogiikkaan. Se muistuttaa siitä, että jokainen meistä on tulevaisuudentekijä.

−Toiveikkuuden vahvistaminen on erityisen merkityksellistä ajassa, jossa lapset ja nuoret joutuvat kohtaamaan arjessaan lukuisia tulevaisuuden uhkakuvia. Kestävään ajatteluun kasvaminen ei ole vain tulevien sukupolvien velvollisuus, vaan myös oikeus. Siksi työ kestävän tulevaisuuden kasvatuksen parissa on mielestäni ensiarvoisen tärkeää, Gustafsson summaa.