Kaupungin lukioista hyvät valmiudet tulevaisuuteen – Helsingfors stads gymnasier ger goda färdigheter för framtiden

21.10.2020

Uutisen kuva

Kuva: Mari Thorin, Rhinoceros

Helsinki selvitti suomen- ja ruotsinkielisen lukio-opetuksen asiakastyytyväisyyttä verkkokyselyllä keväällä 2020. Kyselyn teemoja olivat oppimisympäristöt, opiskelu ja sen tuki, kodin ja koulun yhteistyö sekä oppilaan hyvinvointi. Kyselyn kohderyhminä olivat lukion toisen vuosikurssin opiskelijat ja heidän huoltajansa. Kyselyyn vastasi yhteensä 1107 opiskelijaa ja 472 huoltajaa. 86 % oppilaista ja 85 % huoltajista antoi kokonaistyytyväisyydessä myönteisen arvosanan (arvosanan 5, 6 tai 7 asteikolla 1–7).

Kyselyyn vastanneiden mukaan Helsingin kaupungin lukioista saa hyvät valmiudet tulevaisuuteen ja työelämään (myönteisiä arvioita 80 %). Positiivisina asioina tutkimuksessa nousivat myös monipuolinen kurssitarjonta, digitaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, turvallisuuden tunne, oikeudenmukaisuus, viihtyvyys sekä erityistehtävälukioiden kyky tukea opiskelijoiden lahjakkuutta.

Kehityskohteiksi nousivat arviointitapojen monipuolisuus ja sopivuus, vaikutusmahdollisuudet kurssien työskentely ja arviointitapoihin, oppimista edistävän palautteen saanti opettajilta sekä henkilökohtainen opinto-ohjaus.

Asiakastyytyväisyyskyselyt auttavat kehittämään kaupungin palveluita

Kokonaistyytyväisyys lukiokoulutukseen on kaiken kaikkiaan hyvällä tasolla: keskiarvot tyytyväisyydessä lukioon ja opetukseen kokonaisuudessaan ovat oppilaiden osalta 5,7 ja huoltajien 5,8 (asteikolla 1–7). 26 % oppilaista ja 33 % huoltajista antoi kokonaistyytyväisyydessä parhaan arvosanan 7.

Helsingin kaupunki on asettanut tavoitteekseen olla maailman toimivin kaupunki. Asukas- ja käyttäjätyytyväisyyskyselyt ovat tässä työssä keskeisessä roolissa. Lukioiden asiakaskokemuskysely toteutettiin ensimmäistä kertaa tässä muodossaan, ja kyselyn sisältö suunniteltiin yhteistyössä lukioiden rehtoreiden ja opiskelijoiden kanssa. 

”Hyvät tulokset asiakaskyselyssä ilahduttavat! Opiskelijoiden arvostava kohtaaminen ja osallistaminen on erittäin tärkeää. Kehitämme toimintatapojamme niin, että voimme mahdollisimman hyvin tukea opiskelijoidemme jaksamista ja hyvinvointia ja sitä kautta edistää erinomaista oppimista”, toteavat suomen- ja ruotsinkielisen lukiokoulutuksen päälliköt Harri Korhonen ja Moa Thors.

Helsingfors stads gymnasier ger goda färdigheter för framtiden 

Helsingfors undersökte kundnöjdheten inom den finsk- och svenskspråkiga gymnasieundervisningen med en webbenkät våren 2020. Teman för enkäten var inlärningsmiljöer, lärande och stöd, samarbete mellan hemmet och skolan samt elevens välmående. Enkätens målgrupper var elever i gymnasiets andra årskurs och deras vårdnadshavare. Enkäten besvarades av sammanlagt 1 107 elever och 472 vårdnadshavare. 86 procent av eleverna och 85 procent av vårdnadshavarna gav ett positiv vitsord för nöjdhet överlag (vitsord 5, 6 eller 7 på en skala 1–7).

De som svarade på enkäten anser att Helsingfors stads gymnasier ger goda färdigheter för framtiden och arbetslivet (positiv respons 80 procent). I undersökningen lyftes även följande fram som positiva saker: mångsidigt kursutbud, användning av digitala lärmiljöer, trygghetskänsla, rättvisa, trivsel samt förmågan att stödja elevernas begåvning på gymnasier med särskild uppgift.

Som utvecklingsobjekt lyfte man fram bedömningsmetodernas mångsidighet och lämplighet, möjlighet att påverka kursernas arbets- och bedömningsmetoder, lärarrespons som främjar inlärningen samt personlig studievägledning.

Den totala nöjdheten med gymnasieutbildningen ligger överlag på en bra nivå: medeltalet för nöjdhet med gymnasiet och undervisningen i dess helhet är 5,7 för elever och 5,8 för vårdnadshavare (på en skala 1–7). 26 procent av eleverna och 33 procent av vårdnadshavarna gav helhetsnöjdheten det bästa vitsordet 7.

Helsingfors stad har som mål att vara världens bäst fungerande stad. I det här arbetet har invånar- och kundnöjdhetsenkäter en central roll. Det var första gången enkäten om kundupplevelse på gymnasierna genomfördes i det här formatet och dess innehåll planerades i samarbete med gymnasiernas rektorer och elever. 

”Webbenkätens goda resultat gläder oss! Det är mycket viktigt att möta eleverna på ett respektfullt sätt och låta dem vara delaktiga. Vi utvecklar våra tillvägagångssätt så att vi på ett så bra sätt som möjligt kan stödja våra elevers ork och välmående och därigenom främja en utomordentlig inlärning”, konstaterar cheferna för de finsk- och svenskspråkiga gymnasieutbildningarna Harri Korhonen och Moa Thors.