Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kysyy asiakaskokemuksesta – Fostrans- och utbildningssektorn frågar om kunderfarenheter

11.10.2019

Uutisen kuva

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala selvittää syksyn 2019 aikana sekä sisäisten että ulkoisten asiakkaiden kokemusta saamistaan palveluista. Kyselyiden tarkoituksena on selvittää palvelutason nykytilaa ja palveluiden kehittämistarpeita. Kyselyitä on valmisteltu ryhmissä, joissa on mietitty tarkoituksenmukaisia kysymyksiä ja testattu niiden toimivuutta.

Hallinnon asiakaskokemuskysely toteutetaan syysloman jälkeen 21.10.-1.11. Kysely kattaa kaikki hallinnon alat: talous- ja suunnittelupalvelut, kehittämispalvelut, tilapalvelut, tietohallintopalvelut, henkilöstöpalvelut, hallintopalvelut sekä viestintäpalvelut.

"Keräämme toimialan esimiehiltä tietoa, miten hallinto tällä hetkellä palvelee heitä jokapäiväisessä työssä ja miten voimme kehittää toimintaamme. Haluamme tarjota palveluita, jotka tuovat aidosti arvoa eri puolilla kaskoa työskentelevien arkeen", kertoo hallintojohtaja Kati Takanen.

 Hallinnon asiakaskokemuskysely on esitelty toimialan henkilöstötoimikunnassa ja hyväksytty lokakuussa toimialan johtoryhmässä. Alustavia tuloksia kyselystä saadaan marraskuun lopussa.

"Olen erityisen iloinen, että kyselyn suunnitteluun ja testaukseen on osallistunut rehtoreita ja päiväkodinjohtajia. Saimme arvokasta palautetta, jonka perusteella muokkasimme kyselyä. Nyt toivomme korkeaa vastausprosenttia ja varsinkin avoimia vastauksia, joiden pohjalta pääsemme kehittämään toimintaamme entistä asiakaslähtöisemmäksi," Takanen jatkaa.

Kyselylinkki toimitetaan toimialan johdolle, palveluiden päälliköille, yksikköesimiehille sekä koulutuspäälliköille sähköpostitse heti syysloman jälkeen. Kysely on luottamuksellinen, eikä yksittäisen vastaajan kommentit ole yhdistettävissä vastaajaan. Taustatietona kysytään vain, mitä palvelua vastaaja edustaa sekä ammattinimike.

Syksyllä 2019 toteutetaan myös varhaiskasvatuksen ja suomenkielisen työväenopiston asiakaskyselyt. Vuonna 2020 kyselyt tehdään kaikissa palvelukokonaisuuksissa sekä uudestaan hallinnossa.


Fostrans- och utbildningssektorn frågar om kunderfarenheter

Under hösten 2019 utreder fostrans- och utbildningssektorn såväl interna som externa kunders erfarenheter av de tjänster som de har fått. Syftet med enkäterna är att utreda nivån på tjänsterna i nuläget samt utvecklingsbehov. Enkäterna har utarbetats i grupper, i vilka man har tänkt ut frågor och testat att de är ändamålsenliga.

Förvaltningens enkät om kunderfarenheter utförs efter höstlovet 21.10 - 1.11. Enkäten omfattar alla förvaltningsområden: ekonomi- och planeringstjänsterna, utvecklingstjänsterna, lokaltjänsterna, dataförvaltningstjänsterna, personaltjänsterna, förvaltningstjänsterna och informationstjänsterna. 

”Vi samlar information från chefer inom sektorn om hur förvaltningen betjänar dem för tillfället i det dagliga arbetet och hur vi kan utveckla vår verksamhet. Vi vill erbjuda tjänster som ger ett verkligt värde i vardagen för anställda runt om i sektorn”, berättar förvaltningschef Kati Takanen. 

Förvaltningens enkät om kunderfarenheter har presenterats i sektorns personalkommitté och godkänts i oktober i sektorns ledningsgrupp. Preliminära enkätresultat kommer att finnas till handa i slutet av november.

”Jag är särskilt glad över att rektorer och daghemsföreståndare har deltagit i planeringen och testningen av enkäten. Vi fick värdefull respons, som användes till att finslipa enkäten. Nu hoppas vi att svarsprocenten är hög och särskilt att vi får öppna svar. På basis av dem kan vi utveckla vår verksamhet så att den är allt mer kundorienterad,” fortsätter Takanen.

Enkätlänken sänds per e-post till sektorns ledning, cheferna för tjänsterna, enhetscheferna samt utbildningscheferna strax efter höstlovet. Enkäten är konfidentiell och svar kan inte kopplas till den person som svarar. Det enda som frågas om var och ens bakgrund är vilken tjänst man företräder och yrkesbenämningen.

Hösten 2019 utförs också kundenkäter inom småbarnspedagogiken och det finska arbetarinstitutet. År 2020 genomförs enkäter i alla servicehelheter och på nytt i förvaltningen.