Helsinki palkitsee oppimisen uudistamista

27.09.2018

Uutisen kuva

− Hietakummun ala-aste ja Katajanokan päiväkoti ensimmäiset palkitut 

Tästä syksystä alkaen Helsingin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala palkitsee oppimisen toteutuksia, jotka ovat uudenlaisia, oivaltavia ja digiteknologiaa hyödyntäviä. Ensimmäisenä palkittiin Hietakummun ala-asteen koulun digimessut ja Katajanokan päiväkodin kuvaseikkailu. Kummassakin toteutuksessa oppilailla oli iso rooli. 

Helsinki rohkaisee kouluja, päiväkoteja ja oppilaitoksia kehittämään opetusta ja oppimista ja kokeilemaan uutta. Tavoitteena on, että digitaalisuus on luonteva osa oppimista ja kasvatusta ja rikastuttaa sitä. 

”Helsingin opetuksessa ja varhaiskasvatuksessa tehdään valtavan upeaa työtä. Tätä työtä haluamme tehdä näkyväksi. Kannustan osaamisen jakamiseen ja toisilta oppimiseen”, totesi toimialajohtaja Liisa Pohjolainen ensimmäisessä palkitsemistilaisuudessa 19. syyskuuta. 

Hietakummun koulu valitsi palkinnoksi Beebot-robotiikkasetin ja Katajanokan päiväkoti Twoinone-tietokoneen.

Osaamisen jakamista varten käyttöön on otettu HelsinkiOppii-sivusto, jonne koulut, päiväkodit oppilaitokset voivat viedä omia esimerkkejään. Sivustolta löytyy jo monta hyvää esimerkkiä, muun muassa nyt palkitut toteutukset Hietakummun ala-asteen koulun Digimessut koulu- ja kotiväelle ja Katajanokan päiväkodin esikouluryhmän Kuvaseikkailuja itse rakennetussa kaupungissa.  

Oppilaiden osaaminen ja innostus esiin  

Hietakummun ala-asteella järjestettiin toukokuussa digimessut 6B-luokan ideana ja toteutuksena. Messuille kutsuttiin koko koulu, oppilaiden huoltajat ja luokan yhteistyötahoja. Oppilaat valmistelivat ja toteuttivat kymmenen messupistettä, joilla he esittelivät ja vinkkasivat digitaalisuuden erilaisia mahdollisuuksia. Messuihin liittyi myös erillinen työpajaosuus.   

Palkitsemisen perustelut: Digimessut on oppilaista lähtevä ja heidän osaamistaan hyödyntävä tapahtuma. Messut toimivat kanavana tiedottaa digitalisaatiosta ja sen mukana tuomista muutoksista ja ne loivat myönteistä ilmapiiriä digitalisaation edistämiselle.

Lue lisää digimessuista

Digitaitoja ja mediakriittisyyttä pienillekin lapsille

Katajanokan päiväkodin esikoululaisryhmässä käsiteltiin kaupunkiteemaa, jossa suurin yksittäinen projekti oli oman kaupungin rakentaminen. Projektissa tutustuttiin kaupunkisuunnitteluun, rakennettiin pienoiskaupunki, valokuvattiin, videoitiin ja harjoiteltiin kuvan- ja videon käsittelyä. Lisäksi keskusteltiin kuvien ja videoiden todenperäisyydestä. 

Palkitsemisen perustelut: Kuvaseikkailu-esimerkistä huomataan, että digivälineitä ja sovelluksia voi hyödyntää myös pienten lasten kanssa. Kuvaseikkailun lähtökohtana on lasten oma kokemusmaailma. Sen avulla opittiin useita taitoja, kuten kuvankäsittelyä ja mediakriittisyyttä.

Lue lisää kuvaseikkailuista

Katso videolta tunnelmat palkintojen jaosta.