Etäohjauksessa sanojen merkitys korostuu
09.04.2020
Kuva: Marja Väänänen
Ohjauksen kentällä ollaan oltu uuden edessä, kun oppilaat ja opiskelijat ovat siirtyneet poikkeuslain aikana kotiin opiskelemaan. Tämän seurauksena myös ohjaus siirtyi etäyhteyksien päähän.
Etäohjaus on Stadin ammatti- ja aikuisopiston opinto-ohjaajan Juho Pakarisen mukaan lähtenyt sujumaan mukavasti. Opiskelijat ovat olleet aktiivisia ja heidän asioitaan on saatu vietyä etäyhteyksillä hyvin eteenpäin.
Helsingin aikuislukion opinto-ohjaajan Iina Vileniuksen mukaan etäohjaus ei juurikaan eroa muusta ohjauksesta, jos ohjattavana on entuudestaan tuttu opiskelija. Molemmat opot toteavat, että tavoite on kuitenkin aina sama eli saada vietyä ohjattavan asiaa eteenpäin.
Opoilla on käytössään paljon vaihtoehtoja toteuttaa etäohjausta. Juho kertoo opiskelijoiden suosivan pääasiassa puhelinta, sähköpostia, WhatsAppia, Wilmaa ja tekstiviestejä. Isommat, henkilökohtaisia asioita sisältävät tapaamiset, on toteutettu ryhmäpuheluina. Iina puolestaan kertoo toteuttaneensa etäohjausta Teamsilla. Myös hän ohjaa välillä puhelimella perinteisempään tyyliin. Molemmat toteuttavat etäohjausta opiskelijan toiveiden mukaisesti.
Etäohjaus haastaa tapoja toteuttaa ohjausta
Molemmat opot nostavat etäohjauksen haasteeksi sen, ettei ohjattavaa useinkaan näe. ”Kasvokkain oleminen edesauttaa varsinkin luottamuksen rakentamista ja etäyhteyksillä se voi olla välillä haastavaa”, Juho toteaa. ”Usein toisen ihmisen näkeminen samassa tilassa antaa valtavan määrän informaatiota”, Iina täydentää.
Varsinkin nuoremmille opiskelijoille on Juhon mukaan helpompaa olla yhteyksissä tekstimuotoisen viestinnän kautta. Tämä vie kuitenkin suullista viestintää huomattavasti enemmän aikaa. Toisaalta tekstimuotoisen vuorovaikutuksen hyviä puolia on se, että keskustelu monesti tallentuu automaattisesti ja näin siihen on helppo molempien palata.
Etäohjauksessa on tärkeä varmistaa, että asiat ymmärretään samalla tavalla
Sekä Iina että Juho toteavat, että etäohjaus edellyttää ohjaajalta sekä viestintävälineiden että ohjelmistojen hallintaa. Lisäksi tarvitaan rohkeutta ja luovuutta kokeilla uusia juttuja. Turvallisen ilmapiirin luominen etäohjauksessa on yhtä tärkeää kuin ohjauksessa muutenkin.
Etäohjauksessa on tärkeää olla korostetun selkeä ja varmistaa, että asiat ymmärretään samalla tavalla. ”Tärkeää on muistaa viestiä läsnäoloa ja empatiaa enemmän sanallisesti, koska eleet, ilmeet tai äänet eivät välttämättä ole käytettävissä viestintävälineessä”, Juho painottaa.
Sanallisen viestinnän korostuminen saattaa Iinan mukaan aiheuttaa haasteita huonosti suomea osaavilla opiskelijoilla.
Poikkeustila on myös mahdollisuus kehittää osaamista etäohjauksessa ja mahdollisesti tarjota sitä jatkossa monipuolisemmin, kun tilanne alkaa normalisoitua.
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Kettu-mallimme valittiin yhdeksi parhaista eurooppalaisista käytänteistä kestävyyskasvatukseen
- Yöväen messut -kauhutapahtuma valtaa Opistotalon 8.11. – tervetuloa mukaan!
- Helsingin kasvatus ja koulutus vetää kansainvälistä mediaa puoleensa
- Lastenhoitajan työssä ei tarvitse marinoitua toimistolla: "Saan käyttää luovuutta päivittäin"
- Alla kan delta i språkmedveten musikundervisning – Musiken kräver inget gemensamt språk
- Saat toimialan mallipohjat käyttöösi nyt myös Office-ohjelmista
- Fira Svenska veckan med språkvetaren Jenny Sylvin!
- Stadin AO:n ajoneuvoalan korjaamo muuntui Tekijäpäivien tapahtumapaikaksi
- Vatu-keskustelu on molemminpuolista kohtaamista ja kuulemista
- Ruoholahden leikkipuistolle kansainvälinen muotoilutunnustus





