Esimerkkejä koulujen arjesta – Yhdessä tekemisen tunnelmaa ylläpidetään myös poikkeusoloissa

15.04.2020

Uutisen kuva

Kuva: Mari Thorin / Rhinoceros

Helsingin kouluissa on tehostettu ja monipuolistettu erilaisten digitaalisten työvälineiden ja menetelmien käyttöä koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa. Vaikka opiskellaan ja työskennellään verkon välityksellä, yhteisöllisyys ja yhdessä tekemisen tunnelma ovat tärkeitä. 

”Nyt viimeistään sekä opettajat että oppilaat ottavat ison digiloikan. Moni opettaja ottaa tämän seikkailuna ja mahdollisuutena ja on innoissaan uudenlaisesta tavasta opettaa”, kertoo Itäkeskuksen peruskoulun rehtori Jutta-Riina Karhunen.  

Ressun peruskoulun rehtori Leena Liusvaara toteaa, että koulussa on hyvä flow ja yhdessä tekemisen meininki. ”Noudatamme normaalia päivärytmiä, vaikka työskennelläänkin etänä. Meillä on esimerkiksi Teamsissa opehuoneen aamukahvit klo 10, kuten normiarjessakin. Tämän poikkeustilanteen myötä syntyy samalla toimintatapoja, jotka edistävät epidemian jälkeistäkin toimintaa. Esimerkiksi taito- ja taideaineiden opetukseen on saatu uusia näkökulmia, on opittu ja totuttu jakamaan asioita enemmän, ja nyt toteutuu digiloikan viimeinen vaihe."

Eri tyyppisiä esimerkkejä koulujen arjesta poikkeusoloissa voit lukea verkkosivuiltamme.  Jutun esimerkit ovat Itäkeskuksen peruskoulusta, Munkkivuoren ala-asteelta, Hiidenkiven peruskoulusta, Ressun peruskoulusta ja Herttoniemenrannan ala-asteelta. 

Esimerkki Alppilan lukiosta