Digitalisaatio edennyt Helsingin kaupungin kouluissa

15.12.2017

Uutisen kuva

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitalisaatio-ohjelma muuttaa toimintatapoja, -prosesseja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta. Tietoteknisten laitehankintojen ja opettajien ammattitaidon avulla tuetaan vuonna 2016 uudistetun opetussuunnitelman toteutumista Helsingin peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa ja taataan jokaiselle oppijalle mahdollisuus käyttää nykyaikaisia välineitä ja moderneja oppimisympäristöjä.

Helsingin lapset oppivat kouluissa nykyaikaisilla työvälineillä ja moderneissa oppimisympäristöissä

Digitalisaatio on ensisijaisesti toimintakulttuurin ja -tapojen muutosta, jossa keskeisintä on pedagogisten käytänteiden ja lähestymistapojen uudistuminen. ”Digitalisaatio etenee pedagogiikan kehittämisellä ja oppimista ja toimintatapoja muuttamalla. Tässä muutoksessa tarvitaan uusia työvälineitä, kuten kannettavat tietokoneet ja koulujen toimivia langattomia verkkoja sekä asiakaskeskeisesti kehitetty tietojärjestelmäkokonaisuus”, tietohallintopäällikkö Soili Haapala kertoo ja mainitsee, että langattoman verkon kehittäminen jatkuu ensi vuonna Helsingin kaikilla kouluasteilla ja varhaiskasvatuksessa.

Opettajien ammattitaito avainasemassa

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle on valittu peruskouluista ja lukioista 40 asiantuntijaopettajaa, jotka toimivat uuden oppimisen ja digitalisaation edistäjinä. Asiantuntijaopettajista on muodostettu viisi tiimiä, joissa on myös osaamista erityisopetuksen sekä erityisen ja tehostetun tuen digitalisaatiosta.

Tiimien teemat ovat: 1. Oppimisen ympäristöt, 2. Ilmiöpohjainen oppiminen, 3. Kieli, vuorovaikutus ja ajattelun taidot, 4. Portfolio-oppiminen, arviointi ja laaja-alainen osaaminen ja 5. STEAM-tiimi (S=Science, T=Technology, E=Engineering, A=Arts, M=Mathematics).

”Tavoitteenamme on monipuolisesti kokeilemalla ja mallintamisen kautta rohkaista opettajia ja kouluja miettimään, miltä osin näitä toimintamalleja voidaan soveltaa omassa arjessa”, sanoo portfolio-oppiminen, arviointi ja laaja-alainen osaaminen-tiimin vetäjä Auli Saarinen.

Saarinen avaa asiantuntijaopettajien toimintamallin periaatteita ja kuvailee roolia: ”Pyrimme koko ajan etsimään avoimin mielin uutta, ajankohtaista tietoa ja peilaamme löytämäämme kokemuksiimme kentältä. Näemmekin itsemme taidon, tiedon ja toiminnan kokoajina ja välittäjinä.”  Asiantuntijaopettajien osaaminen on kaikkien koulujen käytössä. Tämän ryhmän lisäksi peruskouluissa on 160 tutoropettajaa ja lukioissa 20 mentoropettajaa, jotka edistävät uudenlaista pedagogiikkaa omissa kouluissa. Asiantuntijaopettajien verkostoa laajennetaan ensi vuonna myös varhaiskasvatukseen.

Peruskoulujen kannettavien tietokoneiden laitekanta ja tavoite

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan digitalisaatio-ohjelman mukaisesti kaikilla Helsingin peruskoulujen opettajilla on jo kannettava tietokone, joka mahdollistaa opettamisen ja oppimisen luokkahuoneen ulkopuolellakin. Digitalisaation myötä tehdyt hankinnat kohentavat erityisesti peruskoulujen laitekantaa. Oppilaiden osalta tavoitteena on, että viimeistään vuoden 2019 aikana kannettavia tietokoneiden määrä on 1.-2. luokilla 50 %, 3.-6. luokilla 75 % ja 7.-9. luokilla 100 % oppilaista. Tällä hetkellä peruskouluissa on yhteensä noin 42 000 oppilasta ja vuoden 2018 alkupuolella oppilaskoneiden määrän osalta on tavoitteena saavuttaa konekantatavoite noin 48 %:sti.

Tutustu toimialan digiohjelmaan.
 

Kuva: Akifoto Oy / Aki Rask