Buddyschool-mallissa vanhempi oppilas auttaa nuorempaa ja molemmat oppivat
09.10.2019

Buddyschool-nuoret esittelivät toimintaa uusien opettajien messupäivässä 30.9. Kuva: Mika Ruusunen.
Kolmatta vuotta toiminnassa oleva Buddyschool on varmistanut paikkansa jo yli kolmessakymmenessä helsinkiläiskoulussa. Buddyschoolin on havaittu auttavan koulumotivaation lisäämisessä ja oppimistulosten parantumisessa.
Buddyschool on vertaisoppimisen malli, jossa vanhempi oppilas tukee nuorempaa alemman luokan oppilasta ja oppii samalla myös itse. Malli tähtää heikommin pärjäävien oppimistulosten parantumiseen. Buddyschool-malli auttaa etenkin maahanmuuttajataustaisia nuoria, sillä heillä on riskinä jäädä työn ja koulutuksen ulkopuolelle.
”Ajatus opettamalla oppimiseen on nerokas. Heikommin pärjäävä oppilas toimii ohjaajana nuoremmille omalla luokkatasollaan. Ohjaajalla on usein paljon tietoa ja taitoa, mutta eri elämäntilanteiden takia esimerkiksi kouluvastaisuutta ja kiinnostuksen puutetta. Vastuun antaminen ja oppilaaseen luottaminen on auttanut jo kymmeniä oppilaita eteenpäin ja oppimistulokset ovat parantuneet merkittävästi monella mukaan tulleella oppilaalla” kertoo Kipa Kallansalo, Buddyschoolin koordinaattori. Ryhmässä on mukana erilaisin sosiaalisin taidoin varustettuja nuoria ja monilla eri taustoilla.
Kolmatta vuotta toiminnassa oleva BuddySchool on varmistanut paikkansa jo yli kolmessakymmenessä helsinkiläiskoulussa. Tulokset toiminnasta ovat hyviä. Mukana olevat nuoret ja opettajat ovat huomanneet Buddyschoolin auttavan koulumotivaation lisäämisessä ja oppimistulosten parantumisessa.
Pedagoginen asiantuntija Leeni Siikaniemi luennoi Maahanmuuttajien kasvatuksen ja koulutuksen kehittämissuunnitelmasta Buddyschool- yhteiskehittämispäivässä.
”Ihana ohjelma – tulkaa mukaan. Tämä toimii!”
Buddyschool-kehittämispäivässä syyskuussa jaettiin runsaasti hyviä käytäntöjä. ”Edellytykset oppimiselle ovat vahvistuneet, ei vain mukana olevien oppijoiden kannalta vaan koko kouluyhteisön kannalta. Buddyschool -oppilaat ovat kouluissaan positiivisia roolimalleja ja moni tuntee olevansa tärkeä osa omaa kouluyhteisöään” kertoi opettaja, jonka koulu on mukana Buddyschool-toiminnassa.
”On hienoa huomata, kuinka esimerkiksi passiiviset ja vetäytyvät oppilaat saavat virtaa toiminnasta ja innostuvat opiskelemaan pienempiä auttaessaan. Asenne oppimiseen muuttuu ja nuoren itsetunto kohoaa. Nuori tuntee itsensä tärkeäksi auttaessaan pienempiä.”
Oppilaan ääni kuuluviin
Toiminnan voi aloittaa pienellä kokeilulla. Buddyschool ei vaadi raskaita rakenteita ja siksi se sopii monenlaisten oppijoiden tarpeisiin. Toimintaa voi muokata sitä mukaa, kun se laajenee koulussa. Buddyschool voi olla säännöllistä, kerran viikossa tapahtuvaa tai harvemmin, tarpeen mukaan tapahtuvaa toimintaa. Vertaisohjaajien päiviä voi järjestää myös eri koulujen kesken.
Valmistavilla luokilla toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin. Aikaisemmin maahan tulleet voivat opastaa hiljattain tulleita nuoria. Esimerkiksi yhdessä syömässä käyminen ja lautapelien pelaaminen auttavat hiljattain maahan tulleita nuoria ja lapsia.
”Monet luokanopettajat ovat aktiivisesti mukana toiminnassa. Hyvän palautteen takia Buddyschool –toimintaan on opettajien taholta kysyntää” kertoo erityisopettaja Annelise Kainulainen Laajasalon peruskoulusta. Toiminta voi parhaimmillaan auttaa oppijaa jopa valitsemaan jatko-opiskelualan positiivisen Buddyschool-kokemuksensa perusteella.
Jaana Siljander
Uutiskirjeen uusimmat jutut:
- Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -visio ohjannut työtämme nyt vuoden verran
- Mistä sinut löytää vapaa-ajalla, Ville Raatikainen?
- Helsinki vahvistaa onnistumisen kulttuuria ja hyvinvointia lukioissa
- Alla är välkomna till den svenskspråkiga lekparksverksamheten – oberoende av språk
- Oppimisen tuki uudistuu – näin kouluissamme valmistaudutaan muutoksiin
- Tunnetko työkaverisi: Musiikin monitaituri
- Varhaiskasvatuksen opettajien ulkomailta rekrytointi laajenee
- Arbis ger en svensk start för invandrade
- Filippiiniläiset lähihoitajaopiskelijat edistyvät vauhdilla Stadin AO:ssa
- Toimialajohtaja ja apulaispormestari videolla: "Hyvää ja rentouttavaa kesää!"