Lukuintoa helsinkiläisille – Nytt projekt inspirerar till läsning

20.11.2020

Uutisen kuva


Lukuinto-hankkeen projektikoordinaattori Antti Aaltonen ja projektisuunnittelijat Jaana Jokimies (vas.), Johanna Karlsson, Marianna Monter ja Pauliina Niemelä. Kuva: Mika Ruusunen.

Hankkeen tavoitteena on luoda pysyviä käytäntöjä, joilla lisätään lukuinnostuksen kehittämistä ja vahvistetaan sen jatkumoa varhaiskasvatuksesta alkaen läpi peruskoulun. Toiminta linkittyy vahvasti sekä kielitietoisuuteen että monilukutaitoon, eli varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelman sisältöihin. 

”Tulemme muun muassa kouluttamaan varhaiskasvatuksen, esiopetuksen ja alkuopetuksen ammattilaisia ja muokkaamaan yhdessä heidän kanssaan oppimisympäristöjä lukemiseen innostavimmiksi, mikä tukee henkilöstön työtä kirjallisuuskasvatuksen parissa”, tiivistää projektikoordinaattorina toimiva pedagoginen asiantuntija Antti Aaltonen.

Iltasatukirjahylly on siellä, missä pienet lukijatkin

Yksi tänä syksynä aloitetuista käytännön toimista on Turun yliopiston IKI-Taru-hankkeen ideoima iltasatukirjahylly. Iltasatukirjahyllyjä sijoitetaan päiväkoteihin, ja niiden tarkoitus on rohkaista ottamaan päiväkotipäivän päätteeksi mukaan kotona luettava kirja. Kun kirja on luettu, se palautetaan takaisin hyllyyn taas seuraavan perheen lainattavaksi.

”Yksi Lukuinto-hankkeen tavoitteista on aktivoida lukevia yhteisöjä, kuten perheitä. Iltasatukirjahyllyn lisäksi kannustamme järjestämään muun muassa perhekirjakahveja, jotka innostavat perheitä yhteiseen lukuharrastukseen”, kertoo Lukuinto-hankkeen projektisuunnittelija Jaana Jokimies.

Koulutuksia, podcastia ja monenlaista yhteistyötä 

Lukuinto-hankkeen neljä projektisuunnittelijaa ovat kehitelleet erilaisia toimenpiteitä, jotta helsinkiläisiä lapsia ja perheitä saadaan innostumaan entistä enemmän lukemisesta yksin ja yhdessä.

Ensi vuonna hanke jalkautuu ympäri kaupunkia myös koulutusten muodossa. Koulutusten tarkoitus on tuoda esille, kuinka kirjallisuuden ja lukemisen kautta voidaan lähestyä oikeastaan ilmiötä kuin ilmiötä. Esimerkiksi tunnetaitojen tai kestävän kehitykseen käsittelyyn on olemassa runsaasti laadukasta lastenkirjallisuutta. Tekeminen räätälöidään päiväkotien ja koulujen toimintaympäristöjen tarpeisiin, ja yhdessä tekeminen on elementeistä tärkein.

Lukemiseen innostamisesta voi myös saada inspiraatiota Oppiva Skidi -podcast-jaksossa. Minidigi-hankkeen varhaiskasvatukseen liittyvä podcast julkaistaan marraskuun aikana Helsinki-kanavalla. 

Minidigi-hankkeen lisäksi Lukuinto-hanke tekee tiivistä yhteistyötä esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjaston kanssa. Yhteistyön tavoitteena on esimerkiksi kerätä hyviä yhteistyökäytäntöjä ja vakiinnuttaa niitä osaksi ihan kaikkien päiväkotien toimintaa.

Kannattaa seurata Instagramia

Lisäksi hankkeessa luodaan ”lukuaskeleet” kevääseen 2022 mennessä. Lukuaskeleiden tavoitteena on herättää huomaamaan, kuinka lukeminen voidaan ottaa osaksi minkä tahansa opetuksen tai toiminnan suunnittelua ja toteuttamista. Toisaalta lukuaskeleet toimivat henkilöstön apuna kirjallisuuskasvatukseen liittyvän jatkumon hahmottamisesta: alkuopetuksessa on hyvä tietää, miten kirjoihin ja lukemiseen liittyvät asiat ovat olleet läsnä lapsen opinpolulla jo ennen kouluun siirtymistä.

”Instagram-tilillämme @lentava_kirjahylly  jaamme jo nyt käytännön vinkkejä, kerromme hankkeen ajankohtaisista asioista ja innostamme seuraajiamme lukemisen maailmaan. Suosittelemme ehdottomasti ottamaan sen seurantaan!” innostaa Antti Aaltonen.

Nytt projekt inspirerar till läsning – ”Vi vill synliggöra allas förmåga att läsa”

Det tvåspråkiga projektet Läsiver har lanserats i några daghem och skolor i Helsingfors under hösten. Nästa år ska fostrans- och utbildningssektorns projekt omfatta hela staden. 

Målet med projektet är att stödja barnets läskunnighet och att utveckla intresset för läsning från småbarnspedagogiken till grundskolan.

"I praktiken kommer vi bland annat att fortbilda personalen inom småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen och nybörjarundervisningen. Vi kommer också att göra lärmiljöerna i skolorna mer inspirerande att läsa i, vilket stärker personalens arbete med litteraturfostran, berättar projektkoordinator Antti Aaltonen.

”Vi vill via projektet synliggöra allt slags läsande och allas förmåga att läsa samt påminna om att det finns lika många olika slags läsare, lyssnare och berättare som det finns människor”, tillägger projektplanerare Johanna Karlsson.

Alla insatser som sker inom ramen för projektet är starkt kopplade till både språkmedvetenhet och multilitteracitet, alltså till centrala delar i planen för småbarnspedagogik och skolornas läroplan.

Kvällssagohyllan nyhet på vissa enheter

En insats som förverkligats under hösten är den så kallade kvällssagohyllan. Idéen kommer från Åbo universitets IKI-Taru-projekt. Kvällssagohyllan placeras i daghem och tanken är att vårdnadshavare vid dagens slut kan plocka med sig en bok hem. När familjen har läst ut boken returnerar de den så att följande familj kan låna den.

”Ett av målen med projektet är att aktivera läsande gemenskaper, så som familjer. Utöver kvällssagohyllan uppmuntrar vi också daghem att ordna bokcafén, som sporrar familjerna att göra läsandet till en gemensam hobby”, berättar projektkoordinator Jaana Jokimies.

Fortbildningar och podcastavsnitt utlovas

Nästa år breddas projektet ytterligare tack vare fortbildningar i daghem och skolor. Fortbildningarna kommer att ske i dialog med enheterna och innehållet skräddarsys för att motsvara enheternas behov. 

Syftet med fortbildningarna är att lyfta fram hur så gott som alla fenomen går att närma sig genom litteratur och läsning. Det finns till exempel mängder av kvalitativ barnlitteratur som behandlar emotionella färdigheter och hållbar utveckling, som är viktiga områden inom fostran och utbildning i Helsingfors. 

Inspiration till litteraturfostran kan enheterna redan nu få genom podcasten Oppiva skidi som lanserats i samband med Minidigi-projektet. I ett avsnitt som publiceras under november medverkar bland andra projektplanerare Johanna Karlsson. Avsnittet publiceras på Helsingforskanalen och innehåller inslag på svenska.

”Följ oss på Instagram”

Projektet Läsiver samarbetar även med Helsingfors stadsbibliotek. Målet med samarbetet är att samla in exempel på god praxis som alla daghem kan utnyttja i sin verksamhet.  

Dessutom ska så kallade ”läsesteg” förverkligas före våren 2022 inom ramen för projektet. Målet med läsestegen är att synliggöra att läsning kan vara en bestående del av all form av undervisning och verksamhet.

”På vårt tvåspråkiga Instagramkonto Flygande bokhyllan delar vi redan nu med oss av praktiska tips, aktuella händelser inom projektet samt läsinspiration! Jag uppmuntrar alla att följa oss”, säger projektkoordinator Antti Aaltonen.